Obwodnica Suwałk otwarta

Blisko 13-kilometrowa obwodnica Suwałk gotowa!

 To drugi, podlaski fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, tj. trasy S61 łączącej kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej z  programu „Łącząc Europę”.

Trasa ta pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Polską, i krajami Europy Środkowej. Na terenie Polski przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.

Zbudowane zostały już fragmenty o łącznej długości 117 km. W realizacji jest obecnie 201 km, z których udostępniamy niespełna 13-kilometrową obwodnicę Suwałk. Pozostałe fragmenty S61 z wyjątkiem budowanej drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna są na etapie projektowania. Cała trasa ma zostać udostępniona kierowcom do końca 2021 roku.

Ekspresowa obwodnica Suwałk

Obwodnica wyprowadza z Suwałk ruch tranzytowy samochodów ciężarowych, których  przez miasto przejeżdża średnio ponad 5 tysięcy na dobę. Droga omija miasto od zachodu i północy. Na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową częścią obwodnicy Augustowa (12,75km),tworząc tym samym fragment S61 o łącznej długości 25,58 km.

Inwestycja kończy się na węźle „Suwałki Północ”, który zostanie zrealizowany w ramach następnego odcinka S61 Suwałki – Budzisko. Obecnie podłączenie powstałej „eski” do istniejącej drogi krajowej nr 8 (tzw. łącznica węzła „Suwałki Północ”) będzie się odbywało przez jednojezdniowy łącznik o długości kilometra.

Droga ekspresowa S61 została wykonana w technologii nawierzchni z betonu cementowego przystosowanej do przyjęcia ruchu ciężkiego. Charakteryzuje się ona wysoką nośnością (11,5 tony na oś), odpornością na odkształcenia oraz niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.

W ramach inwestycji:

rozbudowano węzeł „Suwałki Południe”,
wybudowano węzeł drogowy „Suwałki Zachód”,
wybudowano10 obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy,
wybudowano cztery wiadukty nad drogą ekspresową,
wybudowano jeden wiadukt nad linią kolejową.
wybudowano przejścia dla zwierząt:
o obiekty inżynierskie: przejście dla zwierząt dziko żyjących „dołem” pod S61 – 3 szt.
o przepusty: przejścia dla małych zwierząt – 5 szt.

Wykonano nasadzenia  – około 2 300 szt. drzew oraz 28 000 szt. Krzewów

Powstała też sieć dróg dojazdowych (18,5 km), ciągów pieszo-rowerowych, a także przepusty i urządzenia ochrony środowiska. Przebudowano również 8 km dróg publicznych kolidujących z przebiegiem obwodnicy.

Wartość kontraktu budowlanego to 299,45 mln. zł., natomiast wartość całej inwestycji to 391 mln.

Dane techniczne obw. Suwałk (S61):

klasa drogi S
długość – 12,83 km
prędkość projektowa – 100 km/h
kategoria ruchu – KR7
ilość pasów ruchu – 2 x 2
szerokość pasów ruchu – 3,5 m
pas dzielący wraz z opaskami – min. 5 m,
szerokość opaski – 0,5 m
szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m
obciążenie nawierzchni – 115 kN / oś
bariery energochłonne – dł. 53,5 km
ekrany akustyczne – dł. 1,4 km., powierzchnia – 5 395 m2
ekrany przeciwolśnieniowe – dł. 0,83km., powierzchnia – 1 834,14 m2
ogrodzenia – dł. 27,2 km.

Ciekawostki:

Nawierzchnia z betonu cementowego – powierzchnia – 234 922 m2 (68 127 m3) (Dostawca – Cementownia Kujawy w Bielawach)

Do wykonania obiektów inżynierskich zużyto:

beton konstrukcyjny – ok. 16 500 m3,

zbrojenie – ok. 2 811 ton.

Roboty bitumiczne:

warstwy ścieralne – 154 130 m2,
warstwy wiążące  – 153 100 m2,

podbudowy bitumiczne – 51 750 m2

Red. OKO

Fot. UM Suwałki

GDKiA

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy