Blisko 13-kilometrowa obwodnica Suwałk gotowa!
To drugi, podlaski fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, tj. trasy S61 łączącej kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej z programu „Łącząc Europę”.
Trasa ta pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Polską, i krajami Europy Środkowej. Na terenie Polski przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
Zbudowane zostały już fragmenty o łącznej długości 117 km. W realizacji jest obecnie 201 km, z których udostępniamy niespełna 13-kilometrową obwodnicę Suwałk. Pozostałe fragmenty S61 z wyjątkiem budowanej drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna są na etapie projektowania. Cała trasa ma zostać udostępniona kierowcom do końca 2021 roku.
Ekspresowa obwodnica Suwałk
Obwodnica wyprowadza z Suwałk ruch tranzytowy samochodów ciężarowych, których przez miasto przejeżdża średnio ponad 5 tysięcy na dobę. Droga omija miasto od zachodu i północy. Na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową częścią obwodnicy Augustowa (12,75km),tworząc tym samym fragment S61 o łącznej długości 25,58 km.
Inwestycja kończy się na węźle „Suwałki Północ”, który zostanie zrealizowany w ramach następnego odcinka S61 Suwałki – Budzisko. Obecnie podłączenie powstałej „eski” do istniejącej drogi krajowej nr 8 (tzw. łącznica węzła „Suwałki Północ”) będzie się odbywało przez jednojezdniowy łącznik o długości kilometra.
Droga ekspresowa S61 została wykonana w technologii nawierzchni z betonu cementowego przystosowanej do przyjęcia ruchu ciężkiego. Charakteryzuje się ona wysoką nośnością (11,5 tony na oś), odpornością na odkształcenia oraz niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.
W ramach inwestycji:
Wykonano nasadzenia – około 2 300 szt. drzew oraz 28 000 szt. Krzewów
Powstała też sieć dróg dojazdowych (18,5 km), ciągów pieszo-rowerowych, a także przepusty i urządzenia ochrony środowiska. Przebudowano również 8 km dróg publicznych kolidujących z przebiegiem obwodnicy.
Wartość kontraktu budowlanego to 299,45 mln. zł., natomiast wartość całej inwestycji to 391 mln.
Dane techniczne obw. Suwałk (S61):
Ciekawostki:
Nawierzchnia z betonu cementowego – powierzchnia – 234 922 m2 (68 127 m3) (Dostawca – Cementownia Kujawy w Bielawach)
Do wykonania obiektów inżynierskich zużyto:
– beton konstrukcyjny – ok. 16 500 m3,
– zbrojenie – ok. 2 811 ton.
Roboty bitumiczne:
• podbudowy bitumiczne – 51 750 m2
Red. OKO
Fot. UM Suwałki
GDKiA