Nowy dworzec PKP Białystok w budowie

Dworzec PKP odzyska swój oryginalny wygląd

Od listopada ubiegłego roku trwają prace budowlane mające na celu przywrócenie oryginalnego wyglądu dworca PKP Białystok. Jak podaje Anna Cierkowska, z Polskich Kolei Państwowych:

Dworzec w Białymstoku jest jednym z prawie 200 dworców objętych największym w historii kraju programem modernizacji dworców. Kompleksowa przebudowa obejmuje stworzenie nowego układu funkcjonalno-użytkowego i powtórne zagospodarowanie terenu przed budynkiem. Dzięki modernizacji obiekt odzyska pierwotny wygląd.

Jeżeli zaś chodzi o to, skąd wiadomo, jak w XIX wieku wyglądał dworzec, Cierkowska wyjaśnia:

Wyniki przeprowadzonych badań architektonicznych pozwolą przywrócić historyczny charakter wnętrza poczekalni. Powrócą do niej zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz posadzki. Poczekalnia będzie bardziej przestronna, dzięki czemu komfort obsługi podróżujących będzie wyższy. Ponadto dzięki wyburzeniu w części magazynowej i wykonaniu nowego układu funkcjonalnego zagospodarowania terenu wokół dworca będzie więcej miejsc postojowych. Projekt przewiduje też przeniesienie kas biletowych, wymianę wszystkich instalacji wewnętrznych, m.in. łączy teletechnicznych, monitoringu, instalacji sanitarnych (wentylacji, klimatyzacji, przewodów wodno-kanalizacyjnych).

 

 

Obiekt zostanie stanie się bardziej przyjazny osobom starszym i niepełnosprawnym, bo zyska m.in. windy dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Osoby niewidome i niedowidzące będą mogły skorzystać z systemu oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących.

Trwają właśnie prace budowlane, które mają się zakończyć w połowie 2020 roku. Modernizacja dworca jest finansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z programu operacyjnego Polska Wschodnia. Teraz dworzec PKP w Białymstoku wygląda tak:

Historia dworca PKP w Białymstoku sięga XIX wieku, kiedy to powstał jako jedna ze stacji na linii Warszawa-Petersburg. Nieco później, bo podczas I wojny światowej wycofujące się wojska rosyjskie zniszczyły go, aby nie został wykorzystany później przez wroga. Podobnie było w trakcie II wojny światowej, w której to raz odbudowany dworzec ponownie zniszczono. Już w wolnej Polsce, po 89′ roku,  kolejną wersję postanowiono zmodernizować.

Red. Michał Krawczeniuk

Fot. Michał Krawczeniuk/ PKP

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy