Białystok. Premiera „Barona Cygańskiego” w OiFP

Premiera operetki „Baron cygański” zainauguruje w piątek (13.09.) wieczorem 65. sezon artystyczny w gmachu OiFP przy Odeskiej 1.

 

 

„W świecie „Barona” mieni się cygańsko-węgierska kultura, w warstwie fabularnej wątki realistyczne przeplatają się z bajecznymi obrazami obozu cygańskiego. A wszystko to w rytmie ognistego czardasza i porywającego walca. Uwspółcześnione libretto tryska niebanalnym humorem, ale również odsłania rosnące mury, które w dzisiejszej rzeczywistości coraz częściej dzielą. Scenografia zaskakuje i zachwyca, a muzyka porywa serca!” 

 

„Baron cygański” zaliczany jest do najsłynniejszych dzieł w literaturze operetkowej, a sam kompozytor uważał utwór za swe największe osiągnięcie. „Barona cygańskiego” komponował Strauss z myślą o scenie operowej, niezwykły dramatyzm i głęboko liryczny tekst pierwowzoru – noweli „Sáffi” Móra Jókaia, na którym oparte zostało libretto, domagały się bardziej opracowania operowego niż operetkowego. Stąd tak długa i skrupulatna praca nad każdą postacią, arią i sceną. Kompozytor w liście do swego librecisty zwierzał się: „Przed wyjściem na długi, samotny spacer po lesie uczyłem się na pamięć paru Pańskich zwrotek i tam zapisałem melodię na sztywnych mankietach koszuli”. Sukces premierowy był ogromny. To, co w dziele zwróciło szczególną uwagę, to fakt, że była to pierwsza wiedeńska operetka, której głównymi bohaterami uczyniono Węgrów i Cyganów. Świat „Barona” mieni się więc cygańsko-węgierskim milieu, w warstwie fabularnej wątki realistyczne przeplatają się z bajecznymi obrazami obozu cygańskiego. A wszystko to w rytmie ognistego czardasza i porywającego walca.

INSCENIZACJA

 

Akcja libretta rozgrywa się w przededniu wojny, jej niebezpieczeństwo wisi w powietrzu. Mimo lekkości i humoru obecnego w libretcie, wyczuwa się niepokojącą atmosferę, związaną z narastającymi podziałami społecznymi między obywatelami kraju a nowoprzybyłymi. Te dwa światy zostaną w inscenizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej wyraźnie skontrastowane. Pierwszy w groteskowo-realistycznym, a drugi w magicznym i tajemniczym obrazie. Uwspółcześnione libretto tryska niezwykłym humorem, ale również odsłania rosnące mury, które w dzisiejszej rzeczywistości coraz częściej dzielą.

 

 

Red. M.L.

Fot. screen: Facebook OiFP

Opera i Filharmonia Podlaska

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy