Nagroda im. Jana Kiepury dla prof. Wioletty Bieleckiej

Nagrodę specjalną im. Jana Kiepury za całokształt pracy artystycznej otrzymała prof. Violetta Bielecka – kierownik Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej i współautorka wielu sukcesów tego zespołu oraz wydarzeń z jego udziałem. Prestiżową w świecie teatru i muzyki nagrodę przyznała Kapituła XIII edycji Teatralnych Nagród Muzycznych imienia Jana Kiepury, a wręczono ją podczas poniedziałkowej (30 września br.) gali na Zamku Królewskim w Warszawie.

 

„Wspaniała kapituła. Kapituła, złożona ze znakomitych specjalistów w różnych dziedzinach sztuk, doceniła moją pracę, a właściwie prace moich zespołów, które prowadziłam do tej pory. Bo cóż mój sukces znaczyłby bez zespołów. Nie osiągnęłabym tyle. To jest nasz wzajemny sukces. Czyli ta statuetka jest nagrodą również zespołu Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej – mówi prof. Violetta Bielecka. – Ta nagroda jest tym bardziej wyjątkowa, że nie jest stricte nastawiona na chóralistykę. Tu się spotykają różne światy; scenografowie, reżyserowie, tancerze, soliści musicalowi i operowi, wokaliści i dyrygenci”.

 

Profesor Violetta Bielecka to wybitna artystka, dyrygent, pedagog

 

Jej zasługi dla kultury polskiej oraz za kształtowanie wizerunku artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zostały wielokrotnie nagradzane: m.in. Odznaką Honorową Województwa Podlaskiego w dziedzinie upowszechniania kultury muzycznej (2018), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (2009), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (MEN 2009), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2006), Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (2002). W 2013 roku odebrała najważniejszą w dziedzinie chóralistyki nagrodę im. J. Kurczewskiego, jest laureatką licznych odznaczeń państwowych i lokalnych.

 

Na przestrzeni tych lat prof. Bielecka pokazała, że można  umiejętnie łączyć pracę z pasją, stając się wzorem dla kolejnych pokoleń adeptów chóralistyki. W trzy lata po utworzeniu Chóru OiFP praca artystów pod kierunkiem Violetty Bieleckiej w postaci albumu „Pieśni Kurpiowskie – K. Szymanowski, St. Moryto, H. M. Górecki” została nagrodzona Fryderykiem. Nagrania z udziałem Chóru OiFP były wielokrotnie nominowane i nagradzane. Aż trzy wydawnictwa płytowe, w których nagraniu w 2017 r. uczestniczył Chór zdobyły nominacje do nagrody Fryderyk 2018. Album z nagraniem „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego, w którego nagraniu uczestniczył Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez prof. Violettę Bielecką jest nominowany w kategorii Najlepszy Album Polski Za Granicą. Płyta z nagraniem „Missa pro pace” Wojciecha Kilara, wydawnictwo Opery i Filharmonii Podlaskiej, w którym udział wzięły zespoły Orkiestry i Chóru OiFP oraz wybitni soliści pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka także otrzymał nominację w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa. W kategorii Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa nominowana została płyta „Całonocne czuwanie” Sergiusza Rachmaninowa z udziałem Agnieszki Rehlis (mezzosopran), Rafała Bartmińskiego (tenor), Krzysztofa Drugowa (bas) oraz Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją prof. Violetty Bieleckiej. Album „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego – nagrany w 2017 r. przez Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza i z udziałem znakomitych solistów: Wioletty Chodowicz (sopran), Roberta Gierlacha (baryton), Wojtka Gierlacha (bas), Sławomira Kamińskiego (organy) – został laureatem jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata: ICMA 2018 (International Classical Music Awards).

 

Dzięki olbrzymiej wyobraźni i żelaznej dyscyplinie pracy prof. Violetta Bielecka zdecydowała o tym, że Chór OiFP – oprócz śpiewu w spektaklach operowych – wykonuje także partie taneczne – zespołowe i solowe, co czyni go jedynym takim zespołem w Polsce. Układy choreograficzne i ruch sceniczny do spektakli: „Zemsta nietoperza”, „Cyganeria”, „Doktor Żywago” czy „Turandot” w wykonaniu chóru zdobyły wysokie oceny krytyków i publiczności.

 

Do swojej pracy prof. Violetta Bielecka podchodzi  z zaangażowaniem, ale ma ogrom ciepła i życzliwości dla drugiego człowieka, co także warto zauważyć, pośród wszystkich odznaczeń, dyplomów i honorów. Jej zaangażowanie w działalność popularyzatorską przyniosło niezwykłe efekty w postaci Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Młodzieży Polskiej i Polonijnej, Polskiego Chóru Pokoju i Polskiej Filharmonii Pokoju. Wszystkie te przedsięwzięcia służą podtrzymywaniu i kultywowaniu tradycji narodowych, ale także promowaniu młodych talentów, stwarzaniu możliwości rozwoju i prezentacji młodych artystów, w oparciu o repertuar autorstwa polskich kompozytorów XIX i XX wieku.

W 2016 r. prof. Bielecka obchodziła 35-lecie pracy artystycznej i zawodowej, a w sezonie artystycznym 2016/2017 10-lecie Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej.

 

Red. M.L.

Fot. OiFP

Opera i Filharmonia Podlaska / Wrota Podlasia

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy