Morawiecki: dzisiaj otwieramy najnowocześniejszy i najdłuższy tunel w Polsce

Dzisiaj otwieramy najnowocześniejszy i najdłuższy tunel w Polsce. To pewnego rodzaju symbol połączenia Polski wschodniej i Polski zachodniej – mówił premier Mateusz Morawiecki podczas otwarcia tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy

O decyzji wojewody Konstantego Radziwiłła w sprawie zgody na otwarcie ursynowskiego odcinka POW, którego częścią jest ponaddwukilometrowy tunel, poinformowano w poniedziałek rano. Decyzja ta była ostatnim etapem przed otwarciem nowej trasy po tym, jak pozwolenie na użytkowanie odcinka wydał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Uroczyste otwarcie odbyło się z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego.

„Dzisiaj otwieramy tutaj najnowocześniejszy tunel w Polsce i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce, to ponad 2 kilometry” – mówił szef rządu.

Jak dodał, to pewnego rodzaju symbol połączenia Polski wschodniej i Polski zachodniej.

„Połączenia ze sobą dwóch systemów dróg ekspresowych, dwóch autostrad. To bardzo ważne, ponieważ do tej pory Polska w dużym stopniu była pocięta, poszatkowana taką siatką dróg ekspresowych – bardzo potrzebną – ale nie połączonych ze sobą w bardzo wielu miejscach” – powiedział.

Morawiecki zapewnił, że rząd pracuje nad logicznym spięciem dróg, by zapewnić odpowiednią architekturą komunikacyjną całej Polsce.

Premier wskazał, że na polskich drogach wciąż ginie zbyt dużo osób, stąd m.in. zmiany w przepisach oraz nowa infrastruktura drogowa.

„Jestem przekonany, że ten tunel przyczyni się nie tylko do rozwoju gospodarczego, nie tylko do zwiększenia komfortu życia mieszkańców Warszawy, Mazowsza, całej Polski, ale także do zwiększenia bezpieczeństwa” powiedział premier.

Jak podkreślił, łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł.

„Dawniej byłoby jasne, że większość z tych środków pochodzi z funduszów europejskich (…) Dziś z dumą mogę powiedzieć, że większość, 2/3 tych środków, pochodzi z budżetu państwa polskiego (…) To coś, co daje dobrą perspektywę na przyszłość” – powiedział premier.

W tym kontekście premier zaznaczył, że od poniedziałku zaczyna działać tarcza antyinflacyjna, a „wraz z nią na pylonach stacji benzynowych powinniśmy zobaczyć już pierwsze obniżki cen paliw, benzyny, obniżka cen diesla, jednocześnie też obniżka cen gazu, a od 1 stycznia kolejne obniżki”.

„Rząd PiS obniża podatek VAT, podatek akcyzowy, opłatę emisyjną i opłatę handlową. Wszystko po to, żeby zamortyzować inflację, która dotyka całą Europę wraz z wysokimi cenami gazu płynącymi z Rosji, niestety manipulacjami cenowymi i bardzo wysokimi cenami uprawnień do emisji CO2. To jest efekt uboczny, a może efekt wiodący polityki klimatycznej Unii Europejskiej” – mówił premier.

Na konferencji padło pytanie o to, dlaczego na otwarciu tunelu nie ma przedstawiciela stołecznego ratusza, który współpracował z administracją drogową przy budowie dojazdu do tunelu.

„To jest inwestycja nadzorowana i realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ona jest realizatorem tego przedsięwzięcia, nie m.st. Warszawa” – odparł rzecznik rządu Piotr Müller.

Ursynowski tunel liczy 2335 metrów i jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. (PAP)

Red. M.L.

PAP Regiony

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy