Białystok. Przebudowa dworca PKP dobiega końca

Dworzec PKP w Białymstoku został wybudowany w 1862 roku. Jest to przykład budynku użyteczności publicznej z czasów carskich. Był stacją reprezentacyjną na szlaku kolejowym warszawsko-petersburskim. Obecnie przebudowa dworca PKP dobiega końca. 

 

Polskie Koleje Państwowe S.A. i Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Białymstoku zorganizowały wizytę studyjną związaną z odbiorem prac na białostockim dworcu PKP. Przebudowa dworca kolejowego w Białymstoku jest częścią ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W całym kraju zmodernizowanych i wybudowanych od podstaw zostanie prawie 200 dworców kolejowych.

 

Przebudowa dworca PKP w Białymstoku dobiega końca.Polskie Koleje Państwowe S.A. i Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Białymstoku zorganizowały wizytę studyjną związaną z odbiorem prac na białostockim dworcu PKP. Przebudowa dworca kolejowego w Białymstoku jest częścią ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju zmodernizowanych i wybudowanych od podstaw zostanie prawie 200 dworców kolejowych.

Gepostet von Podlaskie24.PL am Dienstag, 2. Juni 2020

 

 

Przebudowa zabytkowego dworca w Białymstoku to jedna z największych inwestycji programu modernizacji dworców PKP na latach 2016-2023.

Remont rozpoczął się w listopadzie 2018 roku. Budynek jest dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Powstały m.in. windy dla pasażerów z niepełnosprawnością. Dla osób niewidomych i niedowidzących zaprojektowano system oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących. Większość robót została już zrealizowana. We wtorek, 2 czerwca br. Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytkowych dokonał odbioru prac konserwatorskich ujętych w projekcie.

Na podstawie kilkunastu komisji konserwatorskich, mających na celu ustalanie kolejnych etapów prac, licznych konsultacji merytorycznych w urzędzie i obiekcie, jakie odbyliśmy podczas odtwarzania powstającej koncepcji dworca PKP w Białymstoku, nawiązującej w całości jak i w detalu do obiektu z przełomu XIX i XX w. mogę stwierdzić, że będzie to zabytek bardzo reprezentacyjny, jedna z pereł zabytkowych naszego regionu i kraju. Jestem przekonana, że ta pewnego rodzaju kreacja konserwatorska, ustalona w dużym zakresie m.in. na podstawie źródeł ikonograficznych będzie nie tylko świadectwem minionej epoki ale i dowodem, że dworzec kolejowy może jednocześnie służyć pasażerom jak i stanowić przystanek na szlaku najpiękniejszych zabytków w Polsce z okresu zaborowego, stanowiąc jego ważną część – powiedziała prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Zobacz naszą relację dotyczącą modernizacji Dworca PKP w Białymstoku z dn. 06.09.2019 roku

 

 

Modernizacja zabytkowego dworca w Białymstoku połączona z zagospodarowaniem terenów przydworcowych zaawansowana jest w około 85 procentach.

Wszystkie najważniejsze prace zostały już zrealizowane. Do wykonania pozostało m.in. przeprowadzenie robót wykończeniowych. Jako że modernizowany dworzec ma dużą wartość historyczną, cały projekt jego przebudowy musiał zostać uzgodniony z konserwatorem zabytków.

Dobiegająca końca przebudowa dworca kolejowego w Białymstoku jest częścią ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju zmodernizujemy i wybudujemy od podstaw łącznie prawie 200 dworców kolejowych. Warto podkreślić, że ponad połowę z nich stanowią obiekty zabytkowe, które dzięki inwestycjom PKP S.A. odzyskują dawny blask i stają się wizytówkami miejscowości, w których się znajdują – powiedziała Małgorzata Zielińska, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

W ramach inwestycji przywrócony został pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Tym samym wnętrze obiektu nawiązuje swoim wyglądem do tego z około 1910 roku. Wyburzona zostały także antresola wykonana w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówka z lat 80. XX wieku. Przywrócenie obiektowi historycznego wyglądu, poprzez wyeksponowanie jego walorów architektonicznych i zabytkowych, udało się pogodzić z pełnym przystosowaniem budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami.

 

– Dworzec w Białymstoku pełnił bardzo ważną funkcję zarówno w rozwoju miasta, jak i tych ziem, które dziś stanowią województwo podlaskie. Dzisiaj realizujemy jego przebudowę również w ramach działań inwestycyjnych, które wiążą się z trasą Rail Baltica. Oczekiwałbym, że ta piękna forma budynku, którą podziwiamy, połączona z nowoczesnymi rozwiązaniami, które zostaną tu zastosowane, da nam wsparcie rozwoju kolejnictwa w Polsce – powiedział wojewoda podlaski, Bohdan Paszkowski.

Inwestycją jest także objęte najbliższe otoczenie dworca.

Przestrzeń wokół niego została poddana estetyzacji, m.in. poprzez wykonanie nasadzeń ozdobnych drzew i krzewów oraz budowie nowych parkingów i miejsc postojowych.

Dworzec kolejowy w Białymstoku został wybudowany około 1862 roku, równolegle z uruchomieniem linii kolejowej Warszawa – Petersburg

 

Pod koniec XIX wieku, w związku z rosnącą liczbą podróżnych, konieczna była rozbudowa dworca. W tym okresie białostocki dworzec uznawany był za jeden z najbardziej eleganckich dworców położonych przy trasie Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Stacji kolejowej nie oszczędziły wojenne zawieruchy. Obiekt został zniszczony podczas I i II wojny światowej. Był kilkakrotnie odbudowywany oraz częściowo przekształcany i dostosowywany do aktualnych potrzeb i funkcji, tracąc tym samym pierwotny zamysł architektoniczny.

 

 

Zakończenie całej inwestycji planowane jest w październiku, ale jeśli prace będą przebiegały bez przeszkód, to pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z dworca jeszcze w miesiącach wakacyjnych.

– Planujemy udostępnienie dworca pasażerom jeszcze w miesiącach letnich. Ostateczny termin będzie uzależniony od przebiegu prac wykończeniowych oraz dokonania niezbędnych odbiorów technicznych – powiedział Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A.

Wartość przebudowy białostockiego dworca to ponad 36 mln zł.

Inwestycja jest współfinansowana przez UE w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Generalnym wykonawcą robót jest firma Budimex.

 

Wysoka otwarta hala główna, kasy w jednym szeregu. Do tego pastelowe, delikatne kolory oraz aluminiowe kolumny – tak teraz wygląda zmodernizowany dworzec PKP w Białymstoku.

Zobacz naszą fotogalerię:

 

 

 

Red. Monika Lenczewska

Fot. Monika Lenczewska / Podlaskie24.pl

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy