Nowy dworzec w Kuźnicy Białostockiej otwarty

Nowy dworzec w Kuźnicy Białostockiej otwarty

Wiele zmian zaszło wewnątrz budynku. Nowocześnie urządzono strefę obsługi podróżnych, która znajduje się na parterze budynku. Na ścianach i charakterystycznych kolumnach dominują melanżowe szarości przypominające wyglądem beton architektoniczny, przełamane bielą posadzki oraz sufitu.

W klimatyzowanym holu-poczekalni podróżni znajdą ławki, tzw. przysiadki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, defibrylator oraz zegar.

Dworzec wyposażono również w nowy system informacji głosowej, dzięki czemu komunikaty są lepiej słyszalne. W sąsiedztwie holu zlokalizowano toalety dla podróżnych oraz pomieszczenie dla kasy biletowej. Pozostałą przestrzeń na dworcu zajmują biura Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej oraz PKP CARGO.

– Kuźnica Białostocka to kolejny dworzec w Polsce, który stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych. Dzięki inwestycji zyskał on całkowicie nową estetykę oraz stał się funkcjonalny, nowoczesny i bezpieczny. Jestem przekonany, że spełni on oczekiwania podróżnych oraz Straży Granicznej i Służby Celno-Skarbowej, które mają na nim swoją siedzibę. Tak zagospodarowana przestrzeń to dowód na to, że nieruchomości kolejowe mogą służyć także innym ważnym celom związanym z działalnością państwa i samorządów – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Bez barier

Dworzec po przebudowie jest w pełni przystosowany dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wdrożono ułatwiające korzystanie z dworca rozwiązania techniczne, takie jak m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz drzwi automatyczne prowadzące do holu dworca.

Dzięki inwestycji zwiększył się również poziom bezpieczeństwa w budynku i w jego bezpośrednim otoczeniu. Było to możliwe po zamontowaniu nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Podczas inwestycji wdrożono również rozwiązania przyjazne środowisku. Przeprowadzono kompleksową termomodernizację budynku, ocieplając go oraz wymieniając ślusarkę okienną i drzwiową na nową. Nad wejściami do holu pojawiły się kurtyny powietrzne ograniczające, w szczególności w zimie, wychładzanie strefy obsługi podróżnych.

Warto wspomnieć również o systemie inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Management System), który steruje urządzeniami i  instalacjami na dworcu, dbając jednocześnie o optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej.

Sporo zmian czeka na podróżnych również przed budynkiem. Wymieniono nawierzchnię parkingu oraz chodników. Na nowo zaaranżowano skwer znajdujący się na północ od dworca, gdzie stworzono przestrzeń rekreacyjną z alejkami spacerowymi, ławkami oraz zielenią.

Koszt prac budowlanych związanych z przebudowa dworca Kuźnica Białostocka to nieco ponad 22 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych była firma Merx Sp. z o.o. z Warszawy, a projekt przebudowy dworca opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji  AllPlan sp. z o.o. z Bydgoszczy.

Red. OKO

Fot. PKP

PKP.pl

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy