Rail Baltica. Mosty na Narwi w Uhowie w przebudowie

Rail Baltica – nowe mosty nad Narwią w Uhowie zapewnią bezpieczne podróże

Uhowo w województwie podlaskim. To tu, przy moście nad rzeką Narew, trwa budowa nowego obiektu. W miejscu istniejących konstrukcji powstaje nowa przeprawa o prawie 200 m długości. Mosty na Narwi w Uhowie to największy obiekt na modernizowanym odcinku Czyżew – Białystok. Zapewni sprawne i bezpieczne podróże międzynarodową trasą Rail Baltica.

Budowa pierwszego z dwóch bliźniaczych mostów kolejowych nad Narwią w Uhowie przekroczyła półmetek.

Największa, bo prawie dwustumetrowa przeprawa na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica zapewni szybkie i bezpieczne podróże oraz sprawny przewóz towarów. Budowa realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 46 mln zł jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

– W Uhowie nad Narwią, na modernizowanej trasie Czyżew- Białystok, postępują prace przy budowie pierwszego z dwóch mostów kolejowych. Gotowe jest pierwsze przęsło przeprawy – mówi Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Specjalistyczne ekipy kontynuują montaż pozostałej części konstrukcji, która wraz z postępem prac będzie nasuwana w kierunku drugiego brzegu. Dotychczas na miejscu wykorzystano już około 1 000 ton stali. Jeden gotowy most będzie ważył 1 400 ton. Równolegle trwają roboty przy budowie nowej podpory pośrodku obiektu oraz przyczółków na brzegach. Na czas prac pozostawiono podpory starego mostu, które są wykorzystywane przy nasuwaniu konstrukcji. Na miejscu pracuje prawie 50 osób – dodaje Tomasz Łotowski.

Nowa przeprawa na Narwi będzie miała konstrukcję kratownicową, złożoną z dwóch stalowych mostów (po jednym na każdy tor) osadzonych na wspólnych przyczółkach i żelbetowej podporze. Powstający prawie dwustumetrowy obiekt umożliwi szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś.

– Po etapie nasuwania, gotowa konstrukcja pierwszego mostu zostanie przesunięta w bok, tak aby zrobić miejsce pod budowę następnego. W ten sposób możliwe będzie wykonanie obu mostów na tym samym placu budowy – wyjaśnia Tomasz Łotowski.Zakończenie prac planowane jest na 2023 r.

Ruch pociągów na linii Warszawa – Białystok odbywa się po jednym ze starych mostów. Zakończenie prac planowane jest na 2023 r.

Poza przeprawą w Uhowie, w ramach modernizacji odcinka Czyżew – Białystok PLK przebudują łącznie 10 mostów kolejowych.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).

Zobacz zdjęcia z modernizacji stacji Białystok

Zobacz zdjęcia z budowy przystanku przy os. Zielone Wzgórza w Białymstoku

Red. Monika Lenczewska

Fot. Monika Lenczewska/Podlaskie24.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy