Przetarg na budowę odcinka trasy S19 na Podlasiu rozstrzygnięty
Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku oferta z Chin firmy Stecol Corporation, opiewająca na kwotę 828,8 mln zł, została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na projekt i budowę 24-km odcinka Sokółka-Czarna Białostocka drogi S19.
„Zakończyliśmy ocenę ofert w postępowaniu na projekt i budowę 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Sokółka – Czarna Białostocka. Najkorzystniejszą ofertę złożył wykonawca z Chin, firma Stecol Corporation, która wyceniła wykonanie zadania za prawie 830 mln zł” – poinformowała GDDKiA w Białymstoku.
Dodatkowe kryteria spełnili wszyscy oferenci
„Przetarg ogłosiliśmy 30 czerwca br., a oferty złożyło 12 firm. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali maksymalne okresy gwarancji, jakości (10 lat) oraz zagospodarowanie 100 proc. destruktu. W tej sytuacji decydowała cena, a najtańszą ofertę w wysokości 828,8 mln zł złożyła firma Stecol Corporation” – wyjaśnia GDDKiA.
Doświadczenie Stecol na polskim rynku
Chińska firma nie jest debiutantem na polskim rynku. Realizowała m.in. w systemie Projektuj i buduj drogę ekspresową S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Obecnie realizuje fragment autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód, a w czerwcu bieżącego roku podpisała umowę na realizację fragmentu drogi ekspresowej S12 w woj. Lubelskim Dorohucza – Chełm.
Tranzyt poza miejscowościami
Podlaski odcinek S19 Sokółka – Czarna Białostocka ma długość 24,1 km będzie przedłużeniem budowanej już S19 z Kuźnicy do Sokółki. Umożliwi, poprzez obwodnice, wyprowadzenie ruchu drogowego z miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka. Jednocześnie, miejscowości te zostaną podłączone do drogi S19 poprzez planowane do wykonania cztery węzły drogowe: Sokółka Zachód, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka.
Standardowa „eska”
Powstanie droga ekspresowa, o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. Powstaną 22 obiekty mostowe, dziewięć z nich będzie pełniło funkcje przejść dla zwierząt, a dwa będą obiektami nad linią kolejową nr 6 i nr 57 oraz linią kolejową kolejki wąskotorowej. Wykonanych zostanie także siedem przepustów umożliwiających migrację zwierząt małych i płazów.
Red. M.L.
Fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku