Monitorując ruch na naszych drogach, nadal odnotowujemy spadki natężenia ruchu. W ruchu pojazdów ciężkich zmiany te jednak są mniejsze w stosunku do innych pojazdów. Poniżej prezentujemy kilka statystyk z początku kwietnia oraz porównanie ruchu podczas Wielkiego Tygodnia w 2020 i 2019 roku.
Pierwszy tydzień kwietnia
Sprawdzaliśmy natężeniu ruchu na monitorowanych stanowiskach pomiarowych dla tygodnia od 30 marca do 5 kwietnia. Dane zestawiliśmy standardowo z tygodniem poprzednim (tj. 23-29 marca) i pierwszym tygodniem marca (tj. 2-8 marca).
Ruch pojazdów ogółem
W pierwszym tygodniu kwietnia nadal obserwowano spadki ruchu w stosunku do tygodnia poprzedniego, średnio na poziomie ok. 2-6%. W sobotę ruch zmniejszył się natomiast o 11%, a w niedziele odnotowano niewielki ok. 3% wzrost ruchu, wynikający z tego, że była to tzw. „niedziela handlowa”. Poniżej szczegółowe zestawienie dla poszczególnych dni tygodnia:
Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z poprzednim tygodniem, tj. 23-29.03 | ||||||
PN | WT | ŚR | CZ | PT | SB | ND |
-4% | -6% | -2% | -4% | -4% | -11% | +3% |
W zestawieniu z pierwszym tygodniem marca spadki ruchu pojazdów ogółem w tygodniu między 30 marca a 5 kwietnia są już znacznie większe i wartości kształtują się obecnie następująco:
Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z tygodniem 2-8.03 | ||||||
PN | WT | ŚR | CZ | PT | SB | ND |
-35% | -35% | -38% | -41% | -41% | -54% | -63% |
Ruch pojazdów ciężkich
Ruch pojazdów ciężkich w tygodniu między 30 marca a 5 kwietnia zmniejszył się o ok. 3-6% w zależności do dnia tygodnia. Podobnie jak w przypadku ruchu pojazdów ogółem w niedziele odnotowano, nieznaczny pod względem liczbowym (na wybranych stanowiskach przybyło ok. 100-300 pojazdów), ok. 6% wzrost.
Poniżej zestawienie zmian:
Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z poprzednim tygodniem, tj. 23-29.03 | ||||||
PN | WT | ŚR | CZ | PT | SB | ND |
-3% | -4% | -5% | -6% | -6% | -3% | +6% |
W odniesieniu do pierwszego tygodnia marca, zmiany w ruchu ciężkim są znacznie mniejsze w stosunku do ruchu pojazdów ogółem i przedstawiają się następujące:
Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z tygodniem 2-8.03 | ||||||
PN | WT | ŚR | CZ | PT | SB | ND |
-7% | -7% | -10% | -12% | -13% | -18% | -14% |
Kolejny tydzień obserwacji i porównanie Wielkiego Tygodnia z roku 2019 i 2020
Porównując ostatni tydzień, czyli 6-13 kwietnia do wcześniejszego tygodnia, czyli od 30 marca do 5 kwietnia, widzimy wyraźny spadek zarówno w grupie pojazdów ogółem, jak i wśród pojazdów ciężkich. To naturalna sytuacja biorąc pod uwagę okres Świąt Zmartwychwstania Pańskiego i ograniczeń w ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12t. W niebieskiej tabeli możemy zapoznać się dokładnymi danymi:
Porównanie tygodnia 6-12.04 z poprzednim tygodniem, tj. 30.03-5.04 | |||||||
PN | WT | ŚR | CZ | PT | SB | ND | |
Pojazdy ogółem | -2% | -1% | 6% | 11% | -7% | -30% | -56% |
Pojazdy ciężkie | -7% | -7% | -5% | -6% | -24% | -50% | -78% |
Poniżej prezentujemy również tabele z wybranymi stanowiskami, gdzie odnotowaliśmy największe spadki ruchu wśród pojazdów ogółem, a także pojazdów ciężkich, porównując ruch podczas Wielkiego Tygodnia w 2019 i 2020 roku.
Na przykład na autostradzie A4, pomimo spadku ruchu wśród wszystkich pojazdów, w grupie aut ciężarowych ten spadek jest mniejszy. Ruch pojazdów ogółem podczas Wielkiego Tygodnia w 2019 roku w stosunku Wielkiego Tygodnia 2020 roku spadł o ponad 60%, a ruch ciężarówek zmniejszył się o 21 procent. W liczbie pojazdów to różnica sięgająca ponad 34 tys. pojazdów na dobę. To kolejne potwierdzenie, że ruch pojazdów ciężarowych mimo sytuacji związanej z epidemią, utrzymuje się na wysokim poziomie.
Największe spadki w ruchu pojazdów ogółem, jakie odnotowaliśmy, porównując Wielki Tydzień 2020 roku do analogicznego okresu w 2019 roku:
Droga | Odcinek | Ujęcie procentowe | Różnica (tys. poj./dobę) |
A4 | Kostomłoty – Wrocław Płd | -63% | Ok. 36 |
S6 | Gdynia Port – Gdańsk Południe | -45% | Ok. 33 |
A4 | Sidzina-Opatkowice | -51% | Ok. 29 |
A4 | Krzyżowa – Legnica | -67% | Ok. 26 |
S7 | Grójec-Białobrzegi | -59% | Ok. 25 |
S8 | Radzymin-Lucynów | -48% | Ok. 20 |
S8 | Wrocław Psie Pole – Oleśnica Płn | -58% | Ok. 20 |
S7 | Kazuń-Łomianki | -50% | Ok. 19 |
DK94 | Dąbrowa Górnicza-Olkusz | -49% | Ok 14 |
S8 | Róża-Rzgów | -55% | Ok. 13 |
Red. OKO
Fot. GDDKiA
GDDKiA