W środę, 8 stycznia GDDKiA podpisała 2 umowy na realizację kolejnych odcinków S61: Suwałki – Budzisko i Podborze – Śniadowo.
Około 1,8 miliarda złotych warte są kontrakty podpisane na dokończenie projektowania i budowy 40 kilometrów drogi ekspresowej S61 na odcinkach Suwałki – Budzisko i Podborze – Śniadowo. Oba odcinki S61 mają istotne znaczenie. Łączą polską część szlaku Via Baltica z Litwą (Suwałki – Budzisko) oraz dwie drogi ekspresowe – S61 z S8 (Podborze – Śniadowo).
– Ostatnie umowy na S61 o wartości blisko 1,8 mld zł podpisane. Kolejne 40 kilometrów „eski” ma swoich wykonawców. W maju 2019 roku odstąpiliśmy od umów z poprzednimi, niesolidnymi, wykonawcami – informuje Rafał Malinowski z GDDKiA w Białymstoku.
Odcinek Suwałki – Budzisko ma być gotowy jesienią 2022 r., a fragment od węzła Podborze do Śniadowa – w III kwartale 2023 r.
S61 – w użytkowaniu, projektowaniu i budowie
Łączna długość przyszłej S61 to prawie 210 km, z czego kierowcy już korzystają z dwóch odcinków o łącznej długości ok. 25,5 km (fragment obwodnicy Augustowa i cała obwodnica Suwałk). Podpisanie obu kontraktów oznacza, że cała pozostała część S61, blisko 185 kilometrów, jest w realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj (przygotowanie projektu, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – ZRID) albo w budowie.
* 78,12 km – w budowie (Śniadowo – Łomża Południe, Kolno – Stawiski, Stawiski – Szczuczyn, II jezdnia obwodnicy Szczuczyna, Wysokie – Raczki)
* 66,3 km – etap uzyskiwania decyzji ZRID (Łomża Południe – Łomża Zachód, Łomża Zachód – Kolno, Szczuczyn – Ełk Południe, Ełk Południe – Wysokie)
* 39,62 km – podpisane umowy na dokończenie projektowania i budowy (Podborze – Śniadowo, Suwałki – Budzisko).
Wiosną tego roku planowane jest oddanie kierowcom II jezdni obwodnicy Szczuczyna, natomiast realizacja ostatnich odcinków S61 powinna zakończyć się w III kwartale 2023 r.
S61 Suwałki – Budzisko
Odcinek będzie miał 24,157 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z nawierzchnią z betonu cementowego. Wartość obecnego kontraktu to przeszło miliard złotych. Budowa odcinka jest dofinansowana z unijnego programu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 roku.
– Poprzedni wykonawca, Impresa Pizzarotti, po uzyskaniu decyzji ZRID (maj 2019 r.) nie przystąpił do prowadzenia robót. Podjęliśmy odpowiedzialną decyzję o odstąpieniu od umowy ze względu na brak mobilizacji i faktycznych przygotowań wykonawcy do rozpoczęcia robót. M.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty, a przedłożony projekt czasowej organizacji ruchu nie miał wszystkich wymaganych prawem opinii, w tym m.in. Policji – informuje Rafał Malinowski.
Zgodnie z warunkami podpisanej właśnie umowy, zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania (ew. optymalizacja projektu). Jeśli zajdzie taka konieczność – również zmiana decyzji ZRID, oraz wybudowanie drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą, a także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi.
W ramach inwestycji powstaną 33 obiekty inżynierskie oraz dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki
Zrealizowane zostaną dwa MOP-y kategorii I: Budzisko Wschód i Budzisko Zachód. W przypadku dwóch kolejnych MOP-ów (Żubryn kat. II i Żubryn kat. III) nowy wykonawca ma zaprojektować i wykonać rezerwę terenu, makroniwelację terenu, pasy włączania i wyłączania, drogi zbiorczo-rozprowadzające, stanowiska kontroli pojazdów wraz z miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i ciężarowych umożliwiających przeprowadzenie kontroli, a także oświetlenie, przyłącza energetyczne oraz ogrodzenie.
S61 Podborze – Śniadowo
Ten odcinek S61, od węzła Podborze (z węzłem) do węzła Śniadowo (bez węzła), ma długość 19,463 km, a inwestycja obejmie dodatkowo przebudowę ok. 3 km istniejącej S8. Nowy wykonawca sprecyzuje rodzaj nawierzchni na etapie projektu budowlanego. Wartość obecnej umowy to blisko 750 mln zł. Zadanie jest dofinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Zakończenie robót planowane jest na III kwartał 2023 r.
Pierwotny wykonawca, który podpisał umowę w systemie Projektuj i buduj, nie złożył nawet wniosku o wydanie decyzji ZRID. Mnożył problemy, a nawet zażądał gwarancji zapłaty (czyli potwierdzenia wypłacalności Skarbu Państwa reprezentowanego przez GDDKiA). Gdy ją otrzymał, stwierdził autorytatywnie, że gwarancja w takiej postaci go nie zadowala. W tej sytuacji, 16 maja 2019 r., zdecydowaliśmy o odstąpieniu od umowy.
– Zgodnie z podpisaną dziś umową, zadaniem nowego wykonawcy jest uzyskanie decyzji ZRID oraz wybudowanie drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą, a także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi. Wykonawca na etapie opracowywania projektu budowlanego dookreśli rodzaj nawierzchni na tym odcinku – dodaje Rafał Malinowski.
W ramach inwestycji powstaną 32 obiekty inżynierskie, w tym cztery mosty, 22 wiadukty drogowe i sześć przejść dla zwierząt, a także dwa węzły drogowe (Podborze i Komorowo).
Zobacz też: Via Baltica. Ruszyła budowa testowego odcinka Stawiski-Szczuczyn
Red. M.L.
Fot. GDDKiA/PUW
GDDKiA Oddz. w Białymstoku