15 firm i konsorcjów zainteresowanych jest przetargiem na projekt i roboty budowlane dotyczące rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Łapy-Śniadowo-Łomża – wynika z informacji PKP PLK S.A. z otwarcia ofert
Kwoty zaproponowane przez firmy wahają się od ponad 429 mln zł do ponad 664 mln zł.
Inwestycję realizuje PKP PLK z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku we współpracy z samorządem województwa podlaskiego. Dzięki niej pasażerskie połączenia kolejowe mają wrócić do Łomży po ponad trzydziestu latach.
PKP PLK chce przeznaczyć na tę inwestycję blisko 387 mln zł brutto – wynika z informacji spółki zamieszczonej po otwarciu ofert. Przetargiem zainteresowanych jest piętnaście firm i konsorcjów, ich oferty przekraczają kwotę wskazaną przez PKP PLK.
Najtańszą ofertę, na ponad 429 mln zł brutto, złożyło konsorcjum, którego liderem jest firma Torhamer Sp. z o.o. Natomiast najdroższą – na ponad 664 mln zł brutto – konsorcjum z liderem Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego „Transkol” Sp. z o.o.
Jak poinformował w piątek PAP Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A., obecnie jest „wstępny etap badania ofert”. Pytany o możliwość rozstrzygnięcia tego przetargu, dodał, że „jest zbyt wcześnie na jakiekolwiek deklaracje w zakresie dalszego przebiegu postępowania”.
W ramach inwestycji na odcinku linii kolejowej o długości 77 km planowane jest m.in. odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Przetarg obejmuje kompleksową modernizację linii nr 49 Łomża–Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo-Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji.
W ramach inwestycji przebudowana zostanie stacja w Łomży, a nowe perony powstaną w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach. Perony mają być dostosowane do osób z niepełnosprawnościami; wyposażone będą w wiaty i ławki. Zaplanowano też budowę mijanki w Czerwonym Borze, a w Śniadowie łącznicę, co ma usprawnić ruch pociągów. Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na tym odcinku zyskają sygnalizację świetlną.
Jak informowało wcześniej PKP PLK S.A. pociągi na tej trasie pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. PKP PLK szacuje, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych. Planowane rozpoczęcie prac to drugi kwartał 2025 roku, a zakończenie ostatnich robót – w 2029 r.
Program Kolej+ zaplanowano do 2029 r. Jego budżet to 11,2 mld zł z budżetu państwa i ok. 2 mld zł to środki jednostek samorządu terytorialnego. (PAP)
Red. M.L
Fot. arch. Podlaskie 24.pl
PAP Regiony