Białystok. Zmodernizowany dworzec PKP otwarty dla podróżnych

Nowoczesny i komfortowy – taki jest zmodernizowany dworzec w Białymstoku. PKP S.A. zakończyły swoją największą inwestycję w województwie podlaskim i jedną z kluczowych w skali kraju realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Kosztowała ponad 45 mln zł.

Przebudowa dworca w Białymstoku dobiegła końca. Od 1 października 2020 roku znowu mogą korzystać z niego podróżni.

– Mieszkańcy całego regionu czekali na otwarcie budynku dworca. Ma on swoją wartość historyczną i udało się połączyć tę tradycję z nowoczesnością. Mamy dzięki temu nowoczesne, przestronne wnętrza, w których pasażerowie będą mogli spokojnie i wygodnie poczekać na swój pociąg – mówił podczas otwarcia poseł Dariusz Piontkowski.

– Mam nadzieję, że dworzec dobrze będzie służył mieszkańcom i podróżnym, a także stanie się wizytówką kolei, miasta i regionu. W końcu znajdujemy się przy jednej z najstarszych linii kolejowych w Polsce, niegdyś łączącej Warszawę z Petersburgiem – powiedział Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.

– Gdy ktoś przyjeżdża do Białegostoku, to pierwszy obiekt, który spotyka, to jest właśnie dworzec. Pierwsze wrażenie będzie albo dobre, albo złe. Na pewno każdy, kto przyjedzie koleją to wrażenie będzie teraz bardzo dobre, ponieważ dworzec jest piękny. Zachowane są jego zabytkowe walory – zaznaczył obecny podczas otwarcia dworca poseł Jarosław Zieliński.


Dworzec jest wizytówką całego Podlasia.

– Kwestia funkcjonowania dworca PKP nie jest jedynie związana z komfortem podróżowania czy bezpieczeństwa mieszkańców Podlaskiego, lecz również turystów, którzy do nas przyjeżdżają. To symbol i dowód na to, że dla rządów Zjednoczonej Prawicy nie ma Polski A i Polski B. Widać jak Polska się zmienia i że inwestycje są prowadzone w sposób zrównoważony –  mówił marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki.

 

Pochodzący z drugiej połowy XIX wieku obiekt odzyskał swoje historyczne piękno.

Budynek dworca kolejowego został wybudowany w 1862 roku, za czasów carskich. Był stacją reprezentacyjną na szlaku kolejowym warszawsko-petersburskim. Dlatego wszystkie prace budowlane były prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Teraz stał się jednocześnie dworcem nowoczesnym i komfortowym.  W holu dworca przywrócono pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Tym samym wnętrze obiektu nawiązuje swoim wyglądem do czasów jego największej świetności z około 1910 roku. Dla osiągnięcia tego efektu wyburzono także antresolę wykonaną w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówkę z lat 80. XX wieku. Wnętrze wyposażono w nowoczesne oświetlenie oraz wygodne i stylowe ławki. Historyczny wygląd odzyskała również elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi takimi jak boniowanie, pilastry czy gzymsy. Jej piękno zostało podkreślone przez nowoczesną nocną iluminację. Uwagę zwracają również ozdobne zadaszone wejścia do budynku, których elementami są żeliwne stylizowane słupy.

– Otwarcie zmodernizowanego dworca kolejowego w Białymstoku to ważna i doniosła chwila. Ten piękny dworzec jest symbolem zmieniającej się polskiej kolei. Białystok jest ważnym punktem na kolejowej mapie naszego kraju i zasługuje na piękny dworzec. Jego znaczenie jeszcze wzrośnie dzięki budowie szlaku Rail Baltica. Jesteśmy zadowoleni, że kolejna inwestycja dworcowa w Polsce dobiegła końca – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

? Otwarcie zmodernizowanego dworca PKP w Białymstoku.

Gepostet von Podlaskie24.PL am Donnerstag, 1. Oktober 2020

– Otwierany dzisiaj, po dopiero co zakończonej przebudowie, dworzec w Białymstoku to unikatowy przykład tego, jak można efektywnie połączyć historyczny, piękny architektoniczne budynek z nowoczesnością oraz wysokim standardem obsługi podróżnych. To również bardzo dobry przykład współpracy spółki Skarbu Państwa, którą jest PKP S.A., z rządem Rzeczpospolitej Polskiej, w którego interesie działa Ministerstwo Aktywów Państwowych. Mam nadzieję, że nowy dworzec główny w Białymstoku będzie dobrze służył mieszkańcom i podróżnym oraz spełni ich oczekiwania, a także stanie się wizytówką kolei, miasta i regionu. Znajdujemy się w końcu przy jednej z najstarszych linii kolejowych w Polsce, niegdyś łączącej Warszawę z Petersburgiem – mówił Janusz Kowalski, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Zabytkowy charakter budynku udało się połączyć z rozwiązaniami na miarę XXI wieku.

Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach inwestycji zlikwidowano bariery architektoniczne, wykonano windy, odpowiednie toalety, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe z planem dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system umożliwiający wzmocnienie sygnału dla aparatów słuchowych przy kasach biletowych, a także szereg innych usprawnień. Na komfort korzystania przez podróżnych z dworca wpłynie również montaż nowoczesnego systemu elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system zapowiedzi głosowych.

 

– Program Dostępność Plus był impulsem, który wprowadził zasady uniwersalnego projektowania do wszystkich inwestycji finansowanych z Funduszy Europejskich. Dworzec jest początkiem i końcem podróży, dlatego bardzo ważna jest jego dostępność, nie tylko pod względem architektonicznym. Takich likwidujących bariery architektoniczne i wprowadzających udogodnienia dla osób o szczególnych potrzebach elementów infrastruktury komunikacyjnej bardzo potrzeba w Polsce Wschodniej. Dworzec w Białymstoku ma znaczenie dla całego regionu i dla rozwoju dostępności komunikacyjnej w Polsce – powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

 

– Dostępność komunikacyjna jest bardzo ważna zwłaszcza w miejscach, w których możliwość korzystania ze sprawnej komunikacji publicznej decyduje o dobrej pracy i rozwoju lokalnych społeczności. To ważne, że stolica województwa podlaskiego ma dworzec, z którego będą mogły korzystać w większym stopniu także osoby z niepełnosprawnościami. Walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym i w ramach programu Dostępność Plus otwieramy miejsca publiczne dla osób o szczególnych potrzebach – powiedziała wiceminister Anna Gembicka, pełnomocnik rządu ds. lokalnych inicjatyw społecznych.

W wyniku przeprowadzonej rewitalizacji dworca w Białymstoku poprawi się również bezpieczeństwo na dworcu i w jego bezpośrednim otoczeniu.

Zamontowano bowiem nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. W przestrzeni dworca umiejscowiono także defibrylator, pomocny w przypadkach konieczności udzielania pierwszej pomocy w momencie zatrzymania akcji serca.

Dworzec w Białymstoku to trzeci, po Bielsku Podlaskim i Czeremsze, obiekt zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim. Łącznie w tym regionie do programu zakwalifikowano 12 dworców kolejowych. Obecnie prace budowlane trwają przy przebudowie dworców w Kuźnicy Białostockiej, Szepietowie, Jabłoni Kościelnej i Siemiatyczach. I to nie koniec, bo w trakcie opracowania jest dokumentacja projektowa dla pięciu kolejnych inwestycji – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

 

Odnowiony obiekt stał się również bardziej przyjazny środowisku poprzez zastosowanie energooszczędnego oświetlenia wraz z automatyką sterującą, paneli fotowoltaicznych na dachu dworca do pozyskiwania „zielonej energii” oraz termomodernizację budynku (docieplenie, stolarka o niskim współczynniku przenikania ciepła).

Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody.

Przebudowa dworca w Białymstoku to jednak nie tylko modernizacja budynku, ale również rewitalizacja jego najbliższego otoczenia.

Na nowo ułożono nawierzchnię placu przed dworcem, gdzie oprócz ciągów pieszych znalazły się miejsca parkingowe, których jest łącznie ponad 100 (w tym 6 dla osób z niepełnosprawnościami). W ramach inwestycji uporządkowane zostały tereny zielone oraz nasadzono nowe drzewa i krzewy. Przydworcowy plac zyskał nowoczesne oświetlenie oraz małą architekturę. Są kosze, stojaki na rowery, oraz stylizowane ławki.

Przebudowa dworca w Białymstoku to jedna z kluczowych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Jej łączny koszt to ponad 45 mln zł. Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość dofinansowania ze środków unijnych to ponad 26 mln. zł.

– Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia pozytywnie wpływa na rozwój województwa podlaskiego, a otwierany dworzec to trzeci obiekt z tego projektu. Nowoczesny dworzec w Białymstoku to wkład środków unijnych, dzięki czemu rozwój regionu nabiera jeszcze większego znaczenia. Województwo podlaskie w ramach POPW otrzymało do tej pory środki w wysokości ponad 332 mln zł w ramach 3 realizowanych przez spółki kolejowe projektów – powiedziała Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Wykonawcą prac budowlanych była firma Budimex S.A., natomiast autorem projektu przebudowy dworca – pracownia architektoniczna Pas Projekt Sp. z o.o.

Po otwarciu zmodernizowanego budynku dworca, prace nad poprawą otoczenia całego obiektu będą trwać nadal. 

Powstało również zejście do planowanego przejścia podziemnego na perony. Te będą przebudowane dopiero za kilka lat w ramach remontu odcinka trasy Rail Baltica Czyżew – Białystok. Prace przy przebudowie torów rozpoczęły się we wrześniu 2020 roku.

– Przed nami jeszcze długa droga, żeby poprawić jak najlepiej całą infrastrukturę kolejową. Ta droga ma określone wymiary czasowe. Niebawem będą prace podejmowane, chociażby na peronach, które będą zadaszone. Będą również przejścia podziemne – mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

 

 

 

 

Red. Monika Lenczewska

Fot. Monika Lenczewska/Podlaskie24.pl

PKP S.A.

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy