GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę dwóch kolejnych odcinków drogi S19 w Podlaskiem


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała (15.10) umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim

To kolejne 37 kilometrów Via Carpatii – międzynarodowego korytarza transportowego łączącego państwa bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy. Umowy finalizują ostatnie dwa z dziesięciu przetargów ogłoszonych w 2020 roku na budowę drogi ekspresowej S19 w regionie.

– To jest nasze podlaskie święto. Nasze od lat wyczekiwane marzenia teraz dochodzą do skutku. Te drogi, które już są kontraktowane do wykonania, obejmują już w zasadzie cały odcinek między stolicą województwa podlaskiego a granicą regionu, wiemy, że umowa sięga nawet trochę dalej – mówił podczas konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu umów wicewojewoda podlaski Tomasz Madras.

Odcinki, które wchodzą do realizacji w systemie Projektuj i buduj, mają odpowiednio 12,2 km (Bielsk Podlaski – Boćki) oraz 25 km (Malewice – Chlebczyn)

Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu tych części S19 planowane jest na II kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku przewidziane jest w II kwartale 2025 r.

– Jest to niezwykle ważna droga z punktu widzenia gospodarczego i społecznego – nie ma rozwoju, jeśli nie ma dobrych dróg. (…) Nadganiamy zaległości cywiliazacyjne pod względem infrastrukturalnym, ale bez tej drogi nie jest do końca możliwe – mówił starosta siemiatycki Marek Bobel.

– To dziewiąta i dziesiąta umowa na budowę S19, jaką podpisujemy. Od dziś będziemy mieli łącznie w realizacji 134 kilometry trasy S19, w tym 115 kilometrów w ciągu Via Carpatii – mówił dyrektor białostockiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Wojciech Borzuchowski.

 S19 Bielsk Podlaski – Boćki

Ponad 12-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej wybuduje firma Strabag za ok. 309,3 mln zł. Wykonawca ten został wyłoniony 14 września br. Stało się to po długiej, przeszło 8-miesięcznej procedurze przetargowej, podczas której trzykrotnie dokonywano wyboru najkorzystniejszej oferty. Po drugim odwołaniu zakończonym wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), GDDKiA ostatecznie wybrała ofertę firmy Strabag.

Ten fragment S19 będzie przystosowany do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5 t/oś). Rodzaj nawierzchni (betonowa czy bitumiczna) wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.  Na odcinku zlokalizowano jeden węzeł – Boćki. Powstanie też pięć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt oraz sześć przepustów ekologicznych (dla małych zwierząt i płazów).


S19 Malewice – Chlebczyn

To najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Będzie miał 25,1 kilometrów długości i ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości 658 metrów.

Zaplanowane są dwa węzły drogowe – Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690 oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.

Na odcinku o długości 25,1 km przewidziano budowę 22 obiektów inżynierskich, w tym 11 przejść dla zwierząt. Cztery przejścia dla zwierząt dużych zaprojektowane zostaną nad drogą ekspresową. Przy tym odcinku trasy S19 zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Leszczki Wchód i MOP Leszczki Zachód. Odcinek S19 Malewice – Chlebczyn za kwotę ok. 665,2 mln zł wybuduje firma Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret.

Red. M.L.

Fot. GDDKIA / PUW

GDDKiA Oddział w Białymstoku / PUW

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy