GDDKiA przygotowana do sezonu zimowego

Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji będzie około 2400 pojazdów, m.in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe. W 289 magazynach zgromadzono ok. 436 tys. ton soli.

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje prawie 17 700 km dróg krajowych. Z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już blisko 20 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu.

 

Drogowcy przewidują, że sezonie zimowym 2019/2020 do zimowego utrzymania zużytych może zostać: 490 tys. ton soli drogowej, 2,4 tys. ton chlorku wapnia, oraz 47 tys. ton materiałów uszorstniających.

 

Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są tutaj.

 

Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych

 

Punkty Informacji Drogowej zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej www.gddkia.gov.pl w zakładce „Serwis dla kierowców”.

 

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody. Dzięki temu może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż, przed lub na samym początku opadów śniegu

Dla potrzeb operacyjnych na sieci dróg krajowych zainstalowano ok. 1000 kamer oraz ok. 550 stacji meteorologicznych. Z urządzeń tych pozyskiwane są następujące dane: podgląd na drogi krajowe, oraz pomiar temperatury i wilgotności powietrza. Ponadto pomiar temperatury nawierzchni, orazp omiar siły i kierunku wiatru.

 

Kierowco – chcesz przejechać – przepuść

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie. Niektóre zajmują cały pas drogi. Poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, oraz bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja czy służba zdrowia niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym. Dlatego drogowcy apelują o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg.

 

 

 

Red. M.L.

Fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Białystok

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy