Nauczyciele – żołnierze

W szeregach 1 Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej służy ponad 20 nauczycieli. Poza powołaniem pedagogicznym odnaleźli w sobie jeszcze jedno powołanie: do bycia gotowym, by wspierać i bronić innych ludzi. Z okazji Dnia Edukacji Narodowej przedstawiamy sylwetki nauczycieli, którzy zostali Terytorialsami.

 

Nauczyciel i żołnierz – to dwie społecznie ważne role. Obie wymagają poświęceń oraz nieustannego rozwoju. Na obu spoczywa odpowiedzialność za innych ludzi. Jak udaje się połączyć te zobowiązania? Na to pytanie zgodzili się odpowiedzieć żołnierze 1PBOT: st. szer. Łukasz Macias z 11 batalionu lekkiej piechoty (11blp), kpr. Mirosław Surmacz z 12 blp, st. szer. Marcin Jasionek z 13 blp, szer. Kamil Kulik z 14 blp.

St. szer. Łukasz Macias, starszy ratownik z białostockiego batalionu lekkiej piechoty

 

To nauczyciel języka angielskiego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Białymstoku oraz w centrum językowym.

„Nagrodą za tę podwójną odpowiedzialność jest to, co otrzymuję w zamian – poczucie bycia potrzebnym, satysfakcja z faktu, że jestem osobą, na której można polegać. Daje mi to siłę działania. Czuję misję rozwijania młodego pokolenia i dbania o bezpieczeństwo. Szkolę się w wojsku, ponieważ chcę pomagać ludziom. Jako nauczyciel rozwijam młodzież intelektualnie, jako żołnierz jestem gotowy zadbać o bezpieczeństwo”.

Uczy nie tylko młodzież, ale również dorosłych, podczas kursów językowych, które prowadzi w firmach. Od zawsze, poza językami obcymi, interesowała go medycyna.

Tata jest lekarzem, mama pielęgniarką, tematy medyczne zawsze były obecne w moim życiu. Sam również ukończyłem kurs kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz kurs Combat Life Saver” (kurs ratownictwa pola walki)”.

St. szer. Macias wierzy, że niezależnie od czasów w jakich żyjemy. Pewne rzeczy pozostają uniwersalne. Na przykład potrzeba szukania własnej drogi rozwoju i ścieżki życiowej.

„Inspirują mnie ludzie, zwłaszcza Ci, którzy są w stanie poświęcić więcej niż od nich oczekiwano. Młodzież myśli w taki sposób, jakie wzorce zobaczy, dlatego poprzez własny przykład należałoby pokazywać, że bez oczekiwań na zysk, warto dawać z siebie więcej. Taka postawa zapewnia bezpieczeństwo i ciągłość kraju”.

Nauczyciele – żołnierze

Żołnierze OT szkoląc się w miejscu, z którego pochodzą mają możliwość spotkać w służbie swoich kolegów z pracy. Terytorialsi-nauczyciele spotykają również swoich uczniów.

Kpr. Mirosław Surmacz, dowódca sekcji snajperów w suwalskim batalionie, nauczyciel wychowania fizycznego oraz wicedyrektor Szkoły Podstawowej w Bakałarzewie

„W wojsku przestaję być nauczycielem, staję się uczniem, ciągle się szkolę, wykonuję polecenia, ponieważ tego wymaga struktura wojska i nie mam z tego tytułu problemu. Jestem tutaj uczniem i sam inspiruje się pracą innych nauczycieli – instruktorów. W szkole autorytet też trzeba zdobyć, nie zdobędzie się autorytetu bez pracy. Mam przyjemność służyć razem z kolegą z pracy, który cieszy się w naszej szkole dużym autorytetem – ppor. ks. Wojciechem Pojawą, katechetą i kapelanem w 12blp. W szkole, w której uczę, ostatnio podczas lekcji o temacie „Zawód przyszłości”, sześciu z dwudziestu uczniów ósmej klasy zdeklarowało, że chce zostać żołnierzem. Wybiorą szkołę mundurową, by ten cel zrealizować”.

O odwróceniu ról uczeń-nauczyciel opowiedział st. szer. Marcin Jasionek

 

To strzelec wyborowy w łomżyńskim batalionie lekkiej piechoty, oraz nauczyciel wychowania fizycznego w II Liceum Ogólnokształcącym w Łomży.

„Porucznik, który szkoli mnie w wojsku podczas ćwiczeń rotacyjnych, kiedyś był moim uczniem. To bardzo wartościowa wymiana doświadczeń, wiedzy. Cenię możliwość nauki od młodych, dobrze wykształconych ludzi. Trenowałem lekkoatletykę i obecnie w wojsku na arenie sportowej rywalizuję ze swoimi byłymi zawodnikami”.

Od początku funkcjonowania batalionu w Hajnówce, służy tam strzelec szer. Kamil Kulik

 

To nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w II Liceum Ogólnokształcącym z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce oraz Szkole Podstawowej w Łubinie Kościelnym.

„Moim źródłem inspiracji i motywacji, zarówno w służbie, jak w roli nauczyciela jest to, co wyniosłem z domu. Zawsze byłem ciekawy historii, opowieści mojej babci – sanitariuszki w szpitalu polowym podczas II wojny światowej. W mój zawód wpisana jest nie tylko nauka innych ludzi, ale również ciągłe samokształcenie. Nie miałem więc problemu z zamianą ról z nauczyciela na ucznia. Uczniowie pytają o służbę wojskową. Siedmiu z moich uczniów dołączyło do 14 blp. Służymy teraz razem. Trzech moich uczniów zdecydowało się na studia w akademiach wojskowych”.

Red. M.L.

Fot. DWOT

1 Podlaska Brygada Obrony Terytorialnej

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy