Od dziś ruch na obwodnicy Łomży w ciągu S61 odbywa się dwiema jezdniami.

Via Baltica – dwie jezdnie na całej długości

Od dziś ruch na obwodnicy Łomży w ciągu S61 odbywa się dwiema jezdniami. Oddaliśmy do użytku jezdnię w stronę Suwałk. Tym samym cały międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica od Warszawy do Budziska (o długości 310 km) jest już drogą dwujezdniową

Via Baltica, w ciągu drogi międzynarodowej E67, łączy Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Od przejścia granicznego z Litwą w Budzisku do Ostrowi Mazowieckiej biegnie w ciągu S61 i dalej po S8 do Warszawy. Trasa pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi – od Helsinek przez Tallin, Rygę i Kowno – z Polską i zachodnią częścią Europy. To także element dwóch korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne – Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.

Obwodnica w liczbach

Odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Wyprowadza cały ruch tranzytowy z Łomży. Obwodnica ma dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej przystosowane do przenoszenia ciężkiego ruchu – 11,5 t /oś. W ramach zadania wybudowane zostały trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ. Wartość kontraktu w systemie Projektuj i buduj to 713,4 mln zł.

Najdłuższy most w regionie

Najistotniejszym elementem obwodnicy Łomży jest most nad całą doliną Narwi, czyli nad terenami zalewowymi tej rzeki, o długości 1205 metrów – najdłuższy w województwie podlaskim. Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdują się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym.

Jego budowa pochłonęła m.in. 40 tys. m3 betonu konstrukcyjnego (co odpowiada ok. 5 tys. betoniarek, tzw. gruszek) a także 6 tys. ton stali zbrojeniowej. Posadowiony jest na 1917 palach.

Organizacja ruchu

Obecnie ruch na obwodnicy Łomży odbywa się po dwóch jezdniach. Jednak na jezdni w stronę Warszawy, po której do tej pory ruch odbywał się w dwóch kierunkach, wykonawca ma jeszcze zebrać dotychczasowe oznakowanie rozdzielające przeciwne pasy ruchu. Do zakończenia tych prac, jeden pas będzie wyłączony z ruchu.

S61 z dofinansowaniem UE

S61 Łomża Zachód – Kolno to projekt fazowany. Odcinek ten stanowi część większego projektu, realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski, który objęty był dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ), w wysokości 440,4 mln zł.

W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę dotyczącą dofinansowania II fazy projektu ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Dofinansowanie ze środków UE to 245,9 mln zł.

Dodajmy, że koszt budowy wszystkich polskich odcinków wchodzących w skład szlaku Via Baltica to ponad 11 mld zł. Dofinansowaniem ze środków UE objęta była budowa prawie całej trasy, a jego wysokość to blisko 6 mld zł.

Obwodnica z trudną historią – odstąpienie od umowy

Pierwszym wykonawcą, z którym została podpisana umowa (11 października 2018 r.), była włoska firma TOTO. Wykonawca zrealizował większość prac projektowych, a 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Potem jednak, mimo wezwań, robót nie rozpoczął. W maju 2021 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z nierzetelnym wykonawcą.

23 lipca 2021 r. ogłosiliśmy kolejny przetarg. 15 grudnia 2021 r. wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę – konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy), które inwestycję wyceniło na 660 mln zł. Okazało się jednak, że konsorcjum NDI nie było w stanie samodzielnie spełnić wymogu doświadczenia przy wykonywaniu robót drogowych postawionego w postępowaniu przetargowym. W związku z tym, 21 stycznia 2022 r. GDDKiA musiała unieważnić wybór oferty konsorcjum NDI.

Kolejny wybór

Czterech z siedmiu wykonawców biorących udział w przetargu przedłużyło termin związania ofertą. Były to firmy: Intercor, Budimex, Polaqua i Strabag. W zaistniałej sytuacji GDDKiA postanowiła przystąpić do badania kolejnej najwyżej ocenionej oferty.

19 maja 2022 roku GDDKiA podpisała umowę z nowym wykonawcą – Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor, a już tydzień później – 25 maja 2022 r. formalnie przekazany został firmie plac budowy.

 

Red. OKO

Fot. GDDKIA

GDDKiA

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy