Otwarcie nowego dworca w Szepietowie

Otwarcie nowego dworca w Szepietowie

Dworzec w Szepietowie zmienił się zupełnie. Renowacji poddano elewację dworca, którą zyskała cieplejszą – utrzymaną w odcieniach koloru żółtego barwę. Na fasadzie budynku od strony torów, nad wejściem do holu, zamontowano nowy, przestrzenny i podświetlany logotyp PKP S.A. z nazwą dworca, a tuż nad nim okrągły zegar. Ciekawostką historyczną na elewacji północno-zachodniej jest niewielki historyczny reper z oznaczeniem P.K.P. oraz orłem.

Wnętrze dworca

Sporo zmian zaszło wewnątrz dworca. Podróżni znajdą tam klimatyzowany hol pełniący funkcję poczekalni. Zaaranżowano go w modnych we współczesnej architekturze odcieniach jasnych szarości. Na suficie umieszczono futurystyczne białe oprawy oświetleniowe w kształcie litery X. Interesującym elementem wystroju wnętrza będą wielkoformatowe zdjęcia przedstawiające historyczny dworzec w Szepietowie, który zniszczono podczas II wojny światowej. Aranżację poczekalni uzupełniają ergonomiczne ławki, gabloty na rozkłady jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz defibrylator. W jej sąsiedztwie podróżni znajdą toalety dworcowe przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z małymi dziećmi.

Całkowicie przearanżowano teren wokół dworca. Ułożono tam nową nawierzchnię oraz zamontowano elementy małej architektury, tj. ławki, kosze czy lampy oświetleniowe. Uporządkowano zieleń oraz wyznaczono dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Nowością w otoczeniu dworca jest wiata rowerowa ze stojakami dla jednośladów i stacją ich napraw.

Bez barier

Dzięki przebudowie dworzec w Szepietowie pozbawiono barier architektonicznych. Wprowadzono w nim również szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Do najważniejszych należą podjazdy prowadzące do wejść do dworca.

Wykonano również ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe z planem dworca.

Dworzec w Szepietowie wyposażono w proekologiczne rozwiązania. Dzięki jego dociepleniu, montażowi stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej ograniczono straty ciepła w budynku. Ekologiczne, bo energooszczędne, jest również oświetlenie dworca. O optymalizację i racjonalne zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody dba również system BMS (Building Management System) sterujący urządzeniami i instalacjami w obiekcie. Nowoczesne są również zainstalowane podczas inwestycji systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowy).

Koszty

Przebudowa dworca w Szepietowie kosztowała łącznie 5,4 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą robót budowlanych firma PB Pożarski Budownictwo Sp. z o.o., a dokumentację projektową – Przedsiębiorstwo Realizacji Inwestycji AllPlan Sp. z o.o.

Przebudowa dworca była realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i  Środowisko.

Zobacz jaką historię odkryto podczas remontu dworca:

 

Red. OKO

Fot. PKP SA

na podst. PKP SA

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy