W miniony poniedziałek PKN Orlen ogłosił wykupienie wydawnictwa Polska Press, w którego skład wchodzi 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych.
Transakcja ma pomóc koncernowi naftowemu wzmocnić sprzedaż detaliczną. Co to w praktyce oznacza?
Zakup Polska Press przez PKN Orlen
Polska Press to jedna z największych grup wydawniczych w Polsce. W jej skład wchodzą między innymi gazety (jak i portale), które znamy z własnego podwórka – na przykład Kurier Poranny. Do tej pory była własnością niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group. Nie podano jeszcze oficjalnej kwoty transakcji.
“Konsekwentnie poszerzamy obszary naszej działalności. Przejęliśmy spółkę Ruch, co ułatwi nam wejście na rynek nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce. Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data” – mówi Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen.
Orlen widzi w tym możliwość skutecznej reklamy produktów
Grupa Polska Press to 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych, prawie 120 tygodników lokalnych oraz 500 serwisów internetowych. Na Podlasiu w ich skład wchodzą: Kurier Poranny, Gazeta Współczesna oraz Białystok. Nasze Miasto. Łącznie w całym kraju Orlen zyskał dostęp do ponad 17 milionów odbiorców. Jak pisze prezes PKN Orlen na swoim Twitterze:
“Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej”
Czym są narzędzia Big data?
To ogromne zasoby informacji cyfrowych, których analiza jest trudna, ale jednocześnie bardzo wartościowa – szczególnie dla dużych przedsiębiorstw. Odpowiednie zarządzanie danymi pozwoli na kreowanie konsumentów oraz dostosowywanie się do potrzeb klientów. Umożliwia to tym samym dobre planowanie działań biznesowych, co finalnie wpłynie na atrakcyjność danej firmy w oczach konsumentów. PKN Orlen dzięki odpowiedniemu zarządzaniu informacjami będzie mógł analizować zachowania “60,7% użytkowników w całej Polsce” czyli np. To, co wkładają do koszyka.Taką bazę wiedzy ma mieć Polska Press. Zgodnie z tym, co możemy przeczytać w komunikacie prasowym PKN Orlen, na takie rozwiązanie miał się również zdecydować m.in. Walmart:
“Tworzenie wewnętrznych baz danych to kluczowy trend na rynku reklamy, ale również sprzedaży detalicznej. W celu lepszego zarządzania bazą klientów i szybszej odpowiedzi na ich potrzeby, na przeniesienie kompetencji sprzedażowych do wewnątrz organizacji zdecydował się m.in. Walmart – jeden z największych sprzedawców detalicznych na świecie. W 2019 r. również PepsiCo uznała, że pozyskiwanie danych będzie kluczowe dla rozwoju firmy i zbudowała własne kompetencje planowania mediów”
Dla grupy Orlen ważna jest również sieć studiów wideo
Redakcje grupy Polska Press wyposażone są w nowoczesne studia wideo, w których PKN Orlen widzi szansę na produkcję materiałów filmowych przy znacznym ograniczeniu kosztów. Wbrew pozorom, produkcja materiału reklamowego pochłania dużo pieniędzy. Posiadanie kilkudziesięciu dobrze wyposażonych studiów wideo to duża oszczędność.
“Znaczące oszczędności przejęcie Polska Press przez PKN ORLEN może wygenerować w obszarze usług produkcji materiałów wideo w ramach całej Grupy. Wydawnictwo posiada sieć nowoczesnych studiów wideo zlokalizowanych w całej Polsce, a tego typu usługi wiążą się ze znacznymi kosztami”
W sieci pojawiło się również wiele głosów o nacechowaniu politycznym tej decyzji.
Niektórzy obawiają się politycznej cenzury w informacjach przekazywanych przez grupę Polska Press u boku nowego właściciela. Padają również słowa o “repolonizacji mediów”. Póki co, to jednak jedynie domysły, które wcale nie muszą się potwierdzić. Nagła zmiana strony politycznej oraz stylu przekazywanych informacji może równie dobrze spowodować “odpływ” czytelników, a co za tym idzie – gorszą oglądalność reklam.
A co wy sądzicie o tej sytuacji? Podzielcie się z nami opinią w komentarzach 🙂
Red. Kamil Dąbrowski
Fot. pixabay.com