14 listopada, w Międzynarodowy Dzień Seniora, Polski Czerwony Krzyż (PCK) rozpoczyna kampanię pod hasłem „Jeszcze Nie”
Akcja ma na celu zbiórkę pieniędzy na Kluby Seniora PCK oraz zwrócenie uwagi na problem samotności i wykluczenia społecznego wśród osób starszych.
Kampania powstała w odpowiedzi na niepokojące dane płynące z badań, które pokazują skalę izolacji, ubóstwa i rosnących trudności finansowych polskich seniorów.
Badania przeprowadzone przez CBOS oraz raport Poverty Watch 2024 wskazują na alarmujące statystyki. Skrajne ubóstwo dotyka aż 5,7% osób powyżej 65. roku życia, czyli około 430 tys. seniorów. Rosnące koszty utrzymania oraz ubóstwo energetyczne to jedne z najtrudniejszych wyzwań, z którymi muszą mierzyć się osoby starsze. Z raportu Poverty Watch wynika, że 27% seniorów mieszka samotnie, co często potęguje ich poczucie izolacji.
W kontekście szybko starzejącego się społeczeństwa problem samotności
i wykluczenia społecznego staje się coraz bardziej widoczny. Polski Czerwony Krzyż, dzięki rozbudowanej sieci 27 Klubów Seniora, stara się niwelować skutki wykluczenia i izolacji społecznej. Kluby te oferują szeroką gamę zajęć – od warsztatów artystycznych, przez zajęcia ruchowe, po kursy komputerowe – które wspierają aktywizację fizyczną i społeczną osób starszych. Kluby Seniora stanowią także przestrzeń do nawiązywania kontaktów międzypokoleniowych, które sprzyjają integracji i zwiększają poczucie przynależności. Działania PCK mają na celu zapewnienie seniorom nie tylko wsparcia, ale także poczucia wartości i sprawczości w ich lokalnych społecznościach. Poprzez tę kampanię PCK chce dotrzeć do młodszych pokoleń i zachęcić ich do aktywnego udziału w budowaniu solidarnego społeczeństwa.
Kampania „Jeszcze Nie” koncentruje się na ukazaniu codziennych wyzwań,
z którymi zmagają się seniorzy, wśród których już co trzecia osoba po 75. roku życia mieszka sama. Przez działania w przestrzeni medialnej
i społecznościowej, PCK pragnie dotrzeć do młodszych pokoleń i zachęcić do refleksji nad tym, jak każdy z nas może wspierać osoby starsze. „Jeszcze Nie” jest kampanią przełamującą stereotypy – ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości na temat potrzeb seniorów, ale także zainspirowanie społeczeństwa do działania, aby wspólnie przeciwdziałać wykluczeniu osób starszych.
– Samotność jest jak choroba i dotyka ona coraz bardziej starzejącego się społeczeństwa. Kampania ‘Jeszcze Nie’ jest apelem o wsparcie i włączenie osób starszych do aktywnego życia społecznego. Pomóc może każdy, włączając się do akcji i wpłacając dowolną kwotę na stronie kampanii jeszczetujestem.pl” – mówi Michał Mikołajczyk, członek Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.
Kampania „Jeszcze Nie” wyróżnia się nieszablonowym podejściem, które prowokuje do refleksji nad sytuacją seniorów, często zmagających się
z izolacją i wykluczeniem społecznym.
Poprzez wyrazisty przekaz, kampania ma na celu zwrócenie uwagi na ten problem wśród osób 30+, aby przełamać obojętność i zachęcić do większego zaangażowania na rzecz seniorów. Zaskakujące hasło „Jeszcze Nie” ma pobudzić do dyskusji, a także przełamać bariery pokoleniowe, przypominając, że każdy z nas ma wpływ na jakość życia starszych osób w społeczności.
W Białymstoku od 2023 r. działa Klub Seniora, który jest miejscem wielu aktywności dla białostoczan w wieku 60+
– Po roku działalności widzimy, że Klub Seniora PCK w Białymstoku to nie tylko aktywne spędzanie wolnego czasu, ale przede wszystkim miejsce spotkań, nawiązywania przyjaźni i wzajemnego wsparcia – mówi Ewelina Sadowska-Dubicka z Podlaskiego Oddziału PCK. – Warto dodać, że w tej chwili w województwie podlaskim tworzą się kolejne kluby seniora pod szyldem PCK. Na razie będą one działać w ramach centrów integracji, które powstały w Łomży, Suwałkach, Sokółce i Hajnówce – dodaje Ewelina Sadowska-Dubicka.
Red. M.L
Fot. PCK Białystok
PCK