S19. GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę odcinka Ploski-Haćki

Jest umowa na projekt i budowę odcinka Ploski-Haćki S19

To dobra wiadomość dla kierowców. Konsorcjum firm: Unibep, Budrex i Value Engineering zaprojektuje i zbuduje blisko dziewięciokilometrowy odcinek Ploski-Haćki drogi S19 Via Carpatia w Podlaskiem. Przedstawiciel konsorcjum i dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA podpisali dziś (29.01) w Białymstoku umowę w tej sprawie. To już 4 umowa na budowę tej trasy na Podlasiu.

Rozpoczyna się realizacja kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 na południe od Białegostoku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła w piątek (29.01) kontrakt o wartości 305,4 mln zł na projekt i budowę odcinka drogi pomiędzy miejscowościami Ploski nad Narwią i Haćki k. Bielska Podlaskiego. Wykonawcą fragmentu S19 o długości 8,9 km będzie konsorcjum firm Unibep, Budrex i Value Engineering. Udostępnienie tego odcinka do ruchu przewidziane jest w 2024 roku.

– Mieszkańcy województwa podlaskiego, podobnie jak ci z innych regionów kraju, zasługują na nowoczesną i bezpieczną infrastrukturę drogową. Podpisaliśmy dziś umowę na kolejne zadanie, w ramach którego wybudowana będzie nowa droga ekspresowa na południe od Białegostoku. Trwają też postępowania przetargowe na realizację odcinków S19, które stanowić będą część międzynarodowej trasy Via Baltica. Dla Polski Wschodniej droga ta stanie się kręgosłupem komunikacyjnym, przyczyniającym się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i rozwoju gospodarczego – powiedział w piątek (29.01) podczas wideokonferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Zadanie realizowane jest w systemie Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca musi przygotować dokumentację projektową do wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie tej decyzji przewidziane jest na III kw. 2022 r., a prace budowlane zaplanowane na lata 2022-2024.

W ramach S19 Ploski – Haćki powstanie 8,9 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej po dwa pasy ruchu każda.

Nowa trasa wybudowana zostanie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Zrealizowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) – Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego dziewięć będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką  funkcję będzie też pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi. Rodzaj nawierzchni (asfaltowa lub betonowa) wybierze wykonawca.

– Wszyscy mamy ogromne oczekiwania związane z realizacją korytarza transeuropejskiego, jakim jest Via Carpatia na terenie naszego województwa, jak i kraju. Szczególnie mieszkańcy południowej części naszego regionu liczą na poprawę jakości drogi. Ostatnie dni nam pokazały, jak warunki atmosferyczne utrudniły poruszanie się po S19, której standard pozostawia dużo do życzenia – mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

– To już czwarta umowa na realizację drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. W zeszłym roku ogłosiliśmy przetargi na 10 odcinków tej drogi na Podlasiu, a to oznacza, że w pierwszym półroczu 2021 roku podpiszemy kolejne umowy – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Od końca ubiegłego roku w realizacji są już trzy podlaskie odcinki S19: Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe oraz Białystok Południe – Ploski.

W sumie to blisko 46 km drogi ekspresowej i 13,7 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).

 

 

 

Red. M.L.

Fot. PUW w Białymstoku

Ministerstwo Infrastruktury / GDDGiA

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy