W jaki sposób cudzoziemcy mogą korzystać z opieki medycznej? – imigranci dowiedzieli się na szkoleniu.

Cudzoziemcy rozpoczynający swoje życie w Polsce spotykają się nie tylko z problemami wynikającymi z nieznajomości języka, ale ponadto nie znają zasad korzystania z opieki medycznej. Na pomoc wychodzi białostocka Fundacja Dialog, która wspólnie z Podlaskim Oddziałem NFZ uświadamiała uchodźców oraz imigrantów w zakresie przysługujących im świadczeń i ubezpieczeń zdrowotnych. 

Wspólnie z Podlaskim Urzędem Wojewódzkim realizujemy projekt, w ramach którego zapraszamy imigrantów, cudzoziemców, uchodźców mieszkających w naszym województwie na spotkania dotyczące kwestii związanych z przebywaniem w naszym kraju. Dzisiaj spotykamy się żeby opowiedzieć o tym, jak wygląda system opieki zdrowotnej i w jaki sposób jest finansowany oraz na co mogą liczyć imigranci,a na co nie- wyjaśnił wiceprezes zarządu Marcin Kruhlej.

Podstawą świadczeń jest ubezpieczenie

Szkolenie jest częścią projektu „Działania ukierunkowane na integrację obywateli państw trzecich w województwie podlaskim”, który wspomaga Program Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. Skierowany jest do ok. 700 osób z naszego województwa.

Wiele jest kwestii dla nich nieznanych. Podstawą do udzielenia świadczeń jest ubezpieczenie. Osoby, które przyjeżdżają do naszego kraju i podejmują pracę, są ubezpieczeni przez swojego pracodawce- skomentował rzecznik prasowy Podlaskiego Oddziału NFZ, Rafał Tomaszczuk.

Cudzoziemcy, jako główny problem wskazują nieznajomość procedur oraz brak odpowiedniej wiedzy z zakresu ubezpieczeń zdrowotnych u pracowników służby zdrowia. 

Przede wszystkim problemem jest bariera językowa. Zdarzają się sytuację, że pracownicy nie potrafią rozróżnić osób w procedurze, kto ma jaki status. Osobiście niedawno byłam z córką u lekarza, była to już kolejna wizyta. Jak pokazałam kartę, to pielęgniarka od razu zakwalifikowała mnie jako uchodźcę i miała wątpliwości czy jestem ubezpieczona. Kazała mi wrócić ze skierowaniem. Osoby w trakcie procedury, muszą za każdym razem przynosić skierowanie- ja już nie muszę. W takich sytuacji wychodzi ich niewiedza- skomentowała Marina Mezhidova z Czeczenii, która w Polsce jest już 13 lat. 

Pracownicy szpitali mają za małą wiedzę o procedurach

Co więcej trudności sprawia także powstała bariera językowa. W szkoleniu wzięły udział głównie osoby z Białorusi,Ukrainy oraz Czeczenii. Sami także przyznają, że często nie wiedzą jakie mają możliwości korzystania z opieki zdrowotnej, co im przysługuje,a co nie.

Często biorę udział w warsztatach organizowanych przez Fundację. Zdobywam na nich dużą wiedzę, wsparcie. Pierwszym problemem, który napotkałam był moment gdy przyjechaliśmy z dziećmi do Polski i pracownicy polskich szpitali mieli za małą wiedzę o ubezpieczeniach ludzi posiadających Kartę Polaka. Kiedy trzeba było skorzystać z pomocy lekarskiej, to wtedy pojawiły się trudności- podzieliła się Alina Tkachyk pochodząca z Ukrainy. 

Fundacji Dialog do tej pory udało się zorganizować szkolenia z zakresu systemu prawnego w Polsce, czy spraw urzędowych. To nie wszystko. W planach są m.in. warsztaty z kultury i świątecznych tradycji Polaków.

 

Red. Laura Maksimowicz

Fot. Laura Maksimowicz

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy