Od listopada w życie wchodzi rozporządzenie, które nakłada na kierowców dodatkowe obowiązki o uprawnienia. Poinformowało o tym w komunikacie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Na przykład – niewykonanie polecenia policjanta, czy podważenie jego kompetencji może kosztować kierowcę 500 zł.
Brak konieczności okazania legitymacji służbowej przez funkcjonariusza, weryfikacja przebiegu auta, mandat za nietrzymanie rąk na kierownicy czy możliwość dokonania kontroli w dowolnym miejscu – to tylko niektóre z nowych przepisów, jakie wejdą w życie już 7 listopada 2019 roku. Jak napisano w komunikacie MSWiA, głównym celem zmian w rozporządzeniu jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. Policji. „Dotyczy to między innymi kwestii miejsc postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie kontroli” – wskazano w komunikacie.
Czy podczas kontroli policyjnej kierowcy nie wykonują poleceń funkcjonariuszy?
„Większość kierowców bez najmniejszego problemu wykonuje polecenia policjantów w trakcie trwania kontroli, i na przykład pozostają w pojazdach, kiedy są o to proszeni, by siedzieli i trzymali ręce na kierownicy. Natomiast zdarzają się takie sytuacje, że niektórzy kierowcy po prostu wychodzą, bo mają taką ochotę.Nie do końca respektują wszystko to, o co prosi ich funkcjonariusz Policji – powiedział nadkom. Tomasz Krupa, rzecznik podlaskiej policji.
Czy nowe prawo sankcjonujące kierowców niefrasobliwych ułatwi pracę policjantów?
„Niestety, mówiąc tutaj o zachowaniach niektórych osób na drodze zawsze mamy do czynienia z taką sytuacją, że jeżeli jakieś zachowanie nie jest sankcjonowane, to rzeczywiście kierowcy pomimo sugestii, pomimo wskazań, zachowują się w odmienny sposób niż to o co proszą policjanci. Tutaj, w tej sytuacji, kierowca doskonale będzie wiedział z czym będzie mógł się spotkać. I jaka ewentualnie grzywna na tego kierowcę będzie mogła być nałożona” – powiedział nadkom. Tomasz Krupa.
W projekcie rozporządzenia zachowano większość obecnie obowiązujących regulacji dotyczących kontroli ruchu drogowego
Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. Policji. Dotyczy to między innymi kwestii miejsc postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie kontroli. W rozporządzeniu zapisano, że podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Po wejściu w życie rozporządzenia kierowcy i funkcjonariusze zyskają nowe obowiązki i uprawnienia
Policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, podczas kontroli drogowej, będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie. Aktualny przebieg wpisze do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Będzie także możliwość, w przypadku zastrzeżeń po wstępnej kontroli technicznej pojazdu użytkowego – np. ciężarowego lub autobusu, skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Pomoże to wyeliminować z dróg niesprawne samochody.
Projekt rozporządzenia rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu
Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego. Dzięki zmianom łatwiej będzie kontrolującemu wnioskować do starosty o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem, jak również skierowanie kierowcy lub motorniczego na egzamin sprawdzający jego kwalifikacje.
Policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy
W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy – przewiduje projekt rozporządzenia. Zawarte w nim nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku, wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą. Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych.
Kto może kontrolować kierowców?
Tak jak obecnie, do kontroli będą mogli zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnych, straży leśnych oraz straży parku, jak również osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora. Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) – są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.
Konieczność wydania rozporządzenia wynika z dostosowania przepisów do ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Ustawa ta wdraża do prawa krajowego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczącą drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych. Obecnie zamieszczony projekt znajduje się jeszcze w fazie uzgodnień międzyresortowych, dlatego też ostateczne zapisy mogą ulec zmianie.
Red. Monika Lenczewska
Fot. Monika Lenczewska/Podlaskie24.pl
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji