Wojewoda wydał decyzję na kolejny odcinek drogi ekspresowej S61

Jest pozwolenie na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S61. To ostatni odcinek drogi położony na terenie województwa podlaskiego, który jest fragmentem międzynarodowej drogi Via Baltica.

Na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie – właściwego zarządcy drogi, wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski  (12.11.) wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji, która obejmuje budowę drogi ekspresowej S61. Chodzi o odcinek od węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) do węzła „Kolno” (bez węzła) o długości prawie 13 km. Wydana decyzja dotyczy również budowy odcinka drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła „Łomża Północ” do Elżbiecina o długości ok. 6,2 km oraz drogowych obiektów inżynierskich i niezbędnej infrastruktury technicznej na terenie gmin: Łomża, Miasto Łomża i Piątnica.

 

Zakres robót budowlanych obejmuje:

  • budowę dwujezdniowej (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) do węzła „Kolno” (bez węzła),
  • budowę jednojezdniowej drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła „Łomża Północ” do Elżbiecina,
  • budowę trzech węzłów,
  • przebudowę i rozbudowę istniejących dróg publicznych,
  • budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, zjazdów, zatok autobusowych, placów do zawracania, wjazdów awaryjnych i przejazdów awaryjnych,
  • budowę systemu odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego,
  • budowę ogrodzenia drogi ekspresowej S61 i drogi krajowej nr 64,
  • budowę przepustów, także pełniących funkcję przejść dla zwierząt,
  • budowę obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej i drogi krajowej, w tym obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt oraz obiektów inżynierskich nad drogą ekspresową i drogą krajową,
  • budowę kanalizacji deszczowej oraz zbiorników wodnych wraz z urządzeniami podczyszczającymi,
  • przebudowę i budowę koryta cieku naturalnego i rzek wraz z umocnieniem brzegów,
  • budowę urządzeń ochrony środowiska (ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, urządzeń oczyszczających – separatory, przejść dla zwierząt średnich/dużych, przepustów/przejść ekologicznych dla zwierząt małych/płazów),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego,
  • budowę kanału technologicznego wzdłuż drogi ekspresowej i drogi krajowej,
  • przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej (sieci elektroenergetycznych niskiego i średniego napięcia, sieci teletechnicznych, sieci wodociągowych, drenaży).

Budowa ostatniego odcinka trasy Via Baltica na terenie województwa podlaskiego jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych.

Jego główne cele to: poprawa społecznej, ekonomicznej i przestrzennej spójności z krajami Unii Europejskiej na poziomie lokalnym i regionalnym, zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa, poprawa warunków ruchu (przepustowość, zmniejszenie strat czasu) oraz zapewnienie komfortowego i szybkiego przejazdu wszystkim użytkownikom projektowanej drogi.

Chodzi również o zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni, które spełniają kryteria dopuszczenia ich dla przejazdu pojazdów ciężkich. Inwestycja ma także na celu zmniejszenie uciążliwości oddziaływań na środowisko ze względu na hałas, zanieczyszczenia powietrza oraz wód powierzchniowych.

 

 

 

S61 korytarz transportowy Via Baltica

Droga realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Na etapie projektowania, czy – fizycznie, w budowie, jest ponad 200-kilometrowa droga ekspresowa S61. To „kręgosłup” całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą).

S61 przebiega przez województwo mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie. Odcinki S61 na terenie woj. podlaskiego stają się stopniowo rzeczywistością. Do użytkowanego od końca 2014 roku fragmentu obwodnicy Augustowa, dołączyła – oddana do użytku 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oraz – od 14 maja bieżącego roku – druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna.

Tempo prac na innych odcinkach sprawia, że w II połowie przyszłego roku gotowe będą kolejne trzy części S61 o łącznej długości przeszło 51 km (Śniadowo – Łomża Południe, węzeł Kolno – Stawiski i Stawiski – Szczuczyn). Z pozostałych podlaskich odcinków S61 w budowie są jeszcze dwa fragmenty: Suwałki – Budzisko oraz Łomża Południe – Łomża Zachód.

12 listopada 2020 r. odcinek Łomża Zachód – węzeł Kolno otrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Pod koniec 2020 roku ma być złożony wniosek o wydanie ZRID na odcinek Podborze – Śniadowo.

Oddanie do ruchu całej S61 w woj. podlaskim zaplanowane jest w 2023 roku.

 

 

 

Red. M.L.

Fot. GDDKiA / PUW

PUW w Białymstoku / GDDKiA w Białymstoku

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy