Nowy bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej 8 lipca został oficjalnie zaprezentowany w Centrum Nowoczesnego Kształcenia
To ósmy z kolei pojazd stworzony przez studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club. Posiada autorskie rozwiązania i wszelkie możliwe innowacje. W pracę nad pojazdem byli zaangażowani również studenci z Wydziału Informatyki PB oraz Wydziału Elektrycznego PB.
– Praca nad ósmym już bolidem była nie lada wyzwaniem. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji auta. Nie byłoby to możliwe bez zespołu który tworzymy, czyli 31 studentów, dzielących wspólną pasję i poświęcających czas. Przyświecał nam jeden cel – stworzyć jedyny w swoim rodzaju bolid – przekonywał Michał Gleba, koordynator Zespołu Cerber Motorsport.
W sezonie 2022 zespół studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystartuje w 5 seriach zawodów:
– Formula SAE Italy
– Formula Student Czech Republic
– Formula Student Austria
– Formula Student EAST
– Formula Student Germany.
Parametry techniczne CMS-08:
– masa: 215 kg
– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych
– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.
– prędkość maksymalna – 125 km/h
– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM
– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM
– sekwencyjna skrzynia biegów
– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h
Rozwiązania zastosowane w bolidzie:
1) W pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze.
2) Hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności.
3) Laminowana obręcz bezpieczeństwa.
4) Wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy.
5) Telemetria wyposażona w 33 czujniki.
6) Pokrywka silnika redukująca opór powietrza.
Aktywne chłodzenie obszaru silnika.
7) Autorskie wałki rozrządu.
8) Zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika.
8) Wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia.
10) Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego.
11) System redukcji oporu powietrza (DRS).
Władze Uczelni dumne ze studentów
– Jako władze Uczelni jesteśmy bardzo dumni ze studentów. Wiem ile to kosztowało ich trudu, wysiłku, wyrzeczeń. Studenci dokonali, można powiedzieć, cudu – niewielkim kosztem zbudowali pojazd, który może rywalizować z wielkimi zespołami finansowanymi przez Mercedesa, BMW, Audi.(…) Dzięki pracy przy budowie tego bolidu studenci nabyli wiedzę, umiejętności, kompetencje, które zdecydowanie pomogą im w przyszłej pracy zawodowej. To jest zespół cenionych specjalistów, którzy na pewno znajdą zatrudnieniem – przekonywał prorektor ds. Studenckich dr. hab. inż. Jarosława Szusty, prof. PB.
– Jestem pod wrażeniem kolejnego dzieła studenckiego koła naukowego Cerber Motorsport, które uosabia zaawansowane rozwiązania techniczne, a przy tym jest zgodne z trendami. Auto jest więc lżejsze, zużywa mniej energii i wykorzystuje rozwiązania, które pozwalają osiągnąć jeszcze lepsze efekty na drodze – mówiła rektor Politechniki Białostockiej dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB.
Dzieło studentów z Wydziału Mechanicznego będzie reprezentować Uczelnię podczas prestiżowych zawodów w Europie. Wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski wspiera Miasto Białystok.
Czym się różni nowy bolid od poprzednich wersji? Jakie nowatorskie rozwiązania w nim zastosowano?
– Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na najważniejsze elementy, które uległy zmianie, Zaczynając od gruntownego przeprojektowania układu chłodzenia, a co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy – mówił Michał Gleba. – Wprowadzono również wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz przednią część podłogi – mówił Michał Gleba w podsumowaniu prezentacji.
Red. Monika Lenczewska
Fot. Piotr Awramiuk Politechnika Białostocka / Monika Lenczewska Podlaskie24.pl
Politechnika Białostocka