Studenci Politechniki Białostockiej zaprezentowali nowy bolid

Nowy bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej 8 lipca został oficjalnie zaprezentowany w Centrum Nowoczesnego Kształcenia

To ósmy z kolei pojazd stworzony przez studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club. Posiada autorskie rozwiązania i wszelkie możliwe innowacje. W pracę nad pojazdem byli zaangażowani również studenci z Wydziału Informatyki PB oraz Wydziału Elektrycznego PB.

– Praca nad ósmym już bolidem była nie lada wyzwaniem. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji auta. Nie byłoby to możliwe bez zespołu który tworzymy, czyli 31 studentów, dzielących wspólną pasję i poświęcających czas. Przyświecał nam jeden cel – stworzyć jedyny w swoim rodzaju bolid – przekonywał Michał Gleba, koordynator Zespołu Cerber Motorsport.

W sezonie 2022 zespół studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystartuje w 5 seriach zawodów:

– Formula SAE Italy

– Formula Student Czech Republic

– Formula Student Austria

– Formula Student EAST

– Formula Student Germany.

Parametry techniczne CMS-08:

– masa: 215 kg

– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych

– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.

– prędkość maksymalna – 125 km/h

– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM

– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM

– sekwencyjna skrzynia biegów

– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h

Rozwiązania zastosowane w bolidzie:

1) W pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze.

2) Hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności.

3) Laminowana obręcz bezpieczeństwa.

4) Wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy.

5) Telemetria wyposażona w 33 czujniki.

6) Pokrywka silnika redukująca opór powietrza.

Aktywne chłodzenie obszaru silnika.

7) Autorskie wałki rozrządu.

8) Zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika.

8) Wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia.

10) Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego.

11) System redukcji oporu powietrza (DRS).

Władze Uczelni dumne ze studentów

– Jako władze Uczelni jesteśmy bardzo dumni ze studentów. Wiem ile to kosztowało ich trudu, wysiłku, wyrzeczeń. Studenci dokonali, można powiedzieć, cudu – niewielkim kosztem zbudowali pojazd, który może rywalizować z wielkimi zespołami finansowanymi przez Mercedesa, BMW, Audi.(…) Dzięki pracy przy budowie tego bolidu studenci nabyli wiedzę, umiejętności, kompetencje, które zdecydowanie pomogą im w przyszłej pracy zawodowej. To jest zespół cenionych specjalistów, którzy na pewno znajdą zatrudnieniem – przekonywał prorektor ds. Studenckich dr. hab. inż. Jarosława Szusty, prof. PB.

– Jestem pod wrażeniem kolejnego dzieła studenckiego koła naukowego Cerber Motorsport, które uosabia zaawansowane rozwiązania techniczne, a przy tym jest zgodne z trendami. Auto jest więc lżejsze, zużywa mniej energii i wykorzystuje rozwiązania, które pozwalają osiągnąć jeszcze lepsze efekty na drodze – mówiła rektor Politechniki Białostockiej dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB.

Dzieło studentów z Wydziału Mechanicznego będzie reprezentować Uczelnię podczas prestiżowych zawodów w Europie. Wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski wspiera Miasto Białystok.

Czym się różni nowy bolid od poprzednich wersji? Jakie nowatorskie rozwiązania w nim zastosowano?

– Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na najważniejsze elementy, które uległy zmianie, Zaczynając od gruntownego przeprojektowania układu chłodzenia, a co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy – mówił Michał Gleba. – Wprowadzono również wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz przednią część podłogi – mówił Michał Gleba w podsumowaniu prezentacji.

Red. Monika Lenczewska

Fot. Piotr Awramiuk Politechnika Białostocka / Monika Lenczewska Podlaskie24.pl

Politechnika Białostocka

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy