W piątek 17 lipca otwarto oferty w przetargu na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 na Podlasiu – tym razem na północny-zachód od Białegostoku. To odcinek Krynice (na istniejącej DK 65) przez Dobrzyniewo Duże po węzeł Białystok Zachód (ok. 10,17 km).
Żadna z ofert nie przekroczyła kosztorysu zamawiającego, czyli 576,28 mln zł
– Przetarg cieszył się sporym zainteresowaniem – wpłynęło 9 ofert, z których najtańszą złożyły konsorcja firm NDI i NDI SOPOT – 403,07 mln zł – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
Cena kilometra
Biorąc pod uwagę najtańszą złożoną ofertę, koszt kilometra drogi ekspresowej w tym przetargu wynosi około 39,6 mln zł. To nieco więcej niż w ostatnich przetargach na odcinki Południowej Obwodnicy Białegostoku (32,33 – 33,67 mln zł), ale też mniej niż w pierwszym, unieważnionym przetargu na odcinek Dobrzyniewo – Białystok Zachód – wtedy najniższa cena wynosiła około 43,64 mln zł/km.
Powtórzony przetarg z wydłużeniem odcinka
Warto przypomnieć, że fragment Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód składa się z dwóch pododcinków, które połączono w jeden:
* Dobrzyniewo – Białystok Zachód, na który przetarg został unieważniony 22 kwietnia br. ze względu na oferty przekraczające budżet zamawiającego,
* Krynice – Dobrzyniewo, który jest przedłużeniem pierwszego odcinka i pierwotnie miał być realizowany w późniejszym terminie.
Parametry „eski”
– Na odcinku Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód zaplanowany został węzeł Białystok Zachód łączący planowaną S19 (poprowadzoną górą) z istniejącą S8 (poprowadzoną dołem). Zadanie obejmować będzie m.in. budowę 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów – nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk – wylicza GDDKiA.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (docelowo 3). Rodzaj konstrukcji nawierzchni zależny jest od wyboru Wykonawcy.
Droga zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano do końca tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.
Harmonogram prac:
* 29 maja 2020 r. – przekazanie ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dz.U. UE
* 3 czerwca 2020 r. – wszczęcie postępowania
* 17 lipca 2020 r. – termin składania ofert
* jesień br. – planowany termin zawarcia umowy
Harmonogram przetargów na podlaskie odcinki S19:
20 lipca br. – otwarcie ofert w przetargu Białystok Południe – Ploski
31 lipca br. – ogłoszenie przetargu na kolejne odcinki S19 Ploski – Haćki, Haćki – Bielsk Podlaski Zachód oraz Bielsk Podlaski Zachód – Boćki
Red. Marta Śliwińska
Fot. GDDKiA
GDDKiA w Białymstoku