Druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna na trasie S61 Via Baltica już gotowa!

Od piątku (15 maja) kierowcy mogą pojechać drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna. Tym samym stała się ona dwujezdniową drogą ekspresową S61 na całej długości 8 kilometrów. To trzeci gotowy odcinek tej drogi – po fragmencie obwodnicy Augustowa (12,75 km) i obwodnicy Suwałk (12,83 km). Budowa II jezdni obwodnicy Szczuczyna jest współfinansowana przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który łączy kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Obwodnica Szczuczyna, choć niewielka, już w II połowie przyszłego roku połączy się z budowanym obecnie odcinkiem S61 Stawiski – Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno – Stawiski (16,43 km). W 2022 także z odcinkiem Szczuczyn – Ełk Południe. Cała Via Baltica na obszarze Polski zostanie zrealizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025).

Różne nawierzchnie… 

Nawierzchnia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna została wykonana z betonu cementowego (z wyjątkiem obiektów inżynierskich, gdzie nawierzchnia jest także bitumiczna) i przystosowana do najcięższego ruchu (115 kN /oś). Tym samym obwodnica stała się pierwszą w regionie z jezdniami o różnej nawierzchni, ponieważ pierwsza jezdnia – wybudowana w 2015 roku – ma nawierzchnię bitumiczną.

…ale standard „eski” 

Wybudowana II jezdnia ma długość około 6,58 km. Łączy się z powstałym w ramach pierwszego etapu budowy obwodnicy – dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Cała obwodnica ma tym samym 8 kilometrów i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasami awaryjnymi i pasem rozdziału.

Wybudowano też wszystkie urządzenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Są bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe oraz ochrony środowiska – ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt oraz wygrodzenia.

 

Budowa była realizowana od 26 maja 2017 r. w systemie „Projektuj i buduj” 

Całkowita wartość umowy na roboty: 75 080 380,94 zł brutto. Generalnym Wykonawcą jest spółka POLAQUA. Nadzór nad robotami sprawuje spółka TPF.

 

S61 - w użytkowaniu, projektowaniu i budowie 

Łączna długość przyszłej S61 to prawie 210 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km (fragment obwodnicy Augustowa, obwodnica Suwałk i obwodnica Szczuczyna).

Pozostała część S61, blisko 177 kilometrów, jest w realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie “Projektuj i buduj” (przygotowanie projektu, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – ZRID) albo fizycznie – w budowie.

 

Harmonogram budowy S61

  • Podborze – Śniadowo: 19,4 km, etap – uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2022 r.
  • Śniadowo – Łomża Południe: 16,99 km, etap – w budowie od sierpnia 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – czerwiec 2021 r.
  • Łomża Południe – Łomża Zachód: 7,1 km, etap – w budowie od lutego 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – IV kw. 2021 r.
  • Łomża Zachód – węzeł Kolno: 12,9 km, etap – uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom – IV kw. 2021 r.
  • węzeł Kolno – Stawiski: 16,4 km, etap – w budowie od października 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2021 r.
  • Stawiski – Szczuczyn: 18 km, etap – w budowie od września 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2021 r.
  • Szczuczyn – węzeł Ełk Południe: 23,3 km, etap – w budowie od marca 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – koniec 2021 r.
  • węzeł Ełk Południe – węzeł Wysokie: 22,9 km, etap – uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom: IV kw. 2021 r.
  • węzeł Wysokie – Raczki: 20,2 km, etap – w budowie od października 2019 r.  Planowany termin udostępnienia kierowcom – II/III kwartał 2021 r.
  • II jezdnia obwodnicy Szczuczyna: 8 km, etap – oddana do użytku 15 maja 2020 r.
  • Raczki – Suwałki Południe (fragment obwodnicy Augustowa): 12,75 km, etap – w użytkowaniu od listopada 2014 r.
  • Obwodnica Suwałk: 12,83 km, etap – oddana do użytku 13 kwietnia 2019 r.
  • Suwałki – Budzisko: 24,1 km, etap – w budowie od stycznia 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2022 r.

 

Red. M.L.

Fot. GDDKiA Białystok

GDDKiA Białystok

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy