W Uhowie powstanie wiadukt drogowy nad torami

Jest umowa na wiadukt nad trasą Rail Baltica w Uhowie. To pierwsza inwestycja na odcinku trasy Rail Baltica pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem. Wiadukt ma być gotowy w listopadzie.

 

Umowę w tej sprawie podpisali (11.05) w Białymstoku w obecności władz  samorządu województwa podlaskiego – przedstawiciele PKP PLK SA i wykonawcy – firmy Budrex sp z o.o.

 

– Od lat nasz region nie był doceniany. Nie był na pierwszej linii inwestycji kolejowych, a teraz jest naprawdę wielkim placem budowy kolei – mówił wicemarszałek Marek Olbryś. – Wiadukt naprawdę będzie bardzo bezpieczny i niekolizyjny. Budzi bardzo wiele szacunku i dokonań w inżynierii drogowej, ale też w inżynierii kolejowej. Samorząd województwa będzie starał się również dopasować swoją infrastrukturę drogową do istniejących szlaków kolejowych, które są wyzwaniem na przyszłość – dodał wicemarszałek.

Nowy wiadukt będzie elementem powstającej obwodnicy Uhowa

Połączy zmodernizowaną ul. Kolejową z drogą wojewódzką nr 682. Ma mieć 130 m długości i szerokość ponad 25 m. Docelowo wiadukt w Uhowie ma zastąpić istniejący przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Kościelnej. W ramach przyszłych prac modernizacyjnych na trasie Rail Baltica w miejsce przejazdu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują przejście podziemne dla pieszych. Będzie prowadziło do przystanku kolejowego. Ruch samochodów będzie natomiast przebiegał po obwodnicy i nowym wiadukcie.

 

Mieszkańcy zyskają dwie bezpieczne przeprawy przez tory

 

Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkańcy zyskają dwie bezpieczne przeprawy przez tory. Inwestycja ta realizowana jest wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Województwo Podlaskie reprezentowane przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. Umowę w imieniu stron podpisali: Krzysztof Pietras, dyrektor regionu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz reprezentanci Wykonawcy: Jacek Siemieniuk, prezes zarządu firmy Budrex. sp. z o.o. i Dariusz Wawrzak, wiceprezes przedsiębiorstwa. W konferencji wzięła udział także Elżbieta Bąk, dyrektor projektu.

Finansowanie inwestycji to 12,8 mln zł. Środki pochodzą z projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie odpowiedzialny za sfinansowanie usługi nadzoru autorskiego oraz obsługi laboratoryjnej.

 

 

Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Wykonawca rozpocznie prace w przeciągu dwóch tygodni i ma zakończyć je w listopadzie.

Budowany w Uhowie obiekt, to pierwsza inwestycja na odcinku międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem.

– W tej chwili jesteśmy na końcowym etapie wyboru wykonawcy, podpisania umowy z wykonawcą na odcinek Czyżew – Białystok – mówił uczestniczący w konferencji online Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Obiekt, na budowę którego dziś podpisywana jest umowa, znajduje się na tym odcinku między Łapami, a Białymstokiem, ale również wspisuje się w ten program bezkolizyjnych połączeń drogowych na skrzyżowaniach z linią kolejową. Linia kolejowa jest projektowana i modernizowaną na 200 km/h.

Nowy wiadukt w Uhowie to pierwszy z 33 obiektów, które zostaną wybudowane na odcinku Rail Baltica pomiędzy Białymstokiem i Czyżewem.

– To pokazuje skalę problemu, ale i skalę udogodnień. Na całym odcinku od Czyżewa do Białegostoku nie będzie skrzyżowań w poziomie szyn – podkreślił Ireneusz Marchel.

Red. M.L.

Fot. arch. UM w Łapach / Mateusz Duchnowski – UMWP

Małgorzata Sawicka / Wrota Podlasia

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy