Wojewoda podpisał zgodę na budowę trasy ekspresowej S19 z Kuźnicy do Sokółki

We wtorek (27.12) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na prawie 16-kilometrowym odcinku od przejścia granicznego w Kuźnicy do węzła drogowego Sokółka Północ (z węzłem).

W ramach projektu powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych – jedno z nich pomieści ponad 800 samochodów ciężarowych i 200 osobowych.

– Cieszę się, że w naszym regionie przybywa dróg coraz lepszej kategorii i w lepszym standardzie, a dzięki temu zwiększa się bezpieczeństwo i przepustowość – mówił wojewoda.

Do wybudowania jest  15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy do Sokółki. Początkowe  5,25 km  będzie miało standard drogi klasy GP (główna ruchu  przyspieszonego), a na dalszych 10,5 km nowej trasy będzie w standardzie drogi ekspresowej. Cała droga ma być przystosowana do ciężkiego ruchu o nośności 11,5 tony.

To pierwszy podpisywany ZRID na S19. W każdym kierunku przewidziano dwa pasy ruchu. Wyjątkiem będzie odcinek przy samym przejściu, gdzie zaplanowano sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe) – mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Na 600-metrowym odcinku drogi w pobliżu przejścia granicznego nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, a na pozostałej części drogi będzie to nawierzchnia bitumiczna.

Gigantyczny parking dla pojazdów czekających na odprawę

Przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na kierunku wjazdowym do Polski MOP Popławce, a na kierunku wyjazdowy m będzie to  MOP Wojnowce, gdzie funkcjonować będzie  System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych.

Na tym MOP-ie przewidziano m.in. 827 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych,  40 dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym, 210 stanowisk dla aut osobowych oraz 10 dla  autobusów, umożliwiając  kierowcom oczekiwanie na odprawę  graniczną.

– Liczymy na to, że po ustaniu kryzysu migracyjnego wywołanego przez politykę Białorusi, uruchomieniu znowu przejścia granicznego w Kuźnicy i zakończeniu inwestycji, będziemy mieli drogę w wysokim standardzie, która będzie często użytkowana – zaznaczył wojewoda.

W ramach inwestycji powstaną dwa węzły komunikacyjne:

    • Kuźnica – na tym węźle istniejąca obecnie DK nr 19 (docelowo – droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. W rejonie tego węzła dwujezdniowy odcinek krajowej 19, na dojeździe do przejścia granicznego w Kuźnicy, zmieni swoje parametry techniczne z drogi klasy GP na drogę ekspresową (klasy S). Węzeł obsłuży relacje Kuźnica – Sokółka oraz Kuźnica – Białystok;
    • Sokółka Północ – istniejąca DK 19 (docelowo droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relację Kuźnica – Sokółka. Do czasu wykonania dalszych odcinków drogi S19, węzeł umożliwi wjazd z istniejącej drogi krajowej nr 19 na odcinek drogi ekspresowej.

Zaplanowano również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego.

ZRID ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor – GDDKiA Oddział w Białymstoku – może od razu przekazać plac budowy wykonawcy.

Mamy obecnie okres zimowy, natomiast jeśli pogoda taka, jak dziś, będzie się utrzymywać to roboty budowlane powinny zacząć się wcześniej niż przewiduje kontrakt, czyli 15 marca 2023 roku. Kontrakt podpisany z wykonawcą opiewa na ponad 526 mln zł. Mamy nadzieję, że zamkniemy się w tej kwocie – mówił zastępca dyrektora białostockiego Oddziału GDDKiA Tomasz Wróblewski.

Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Droga ma być gotowa pod koniec 2024 roku.

Red. OKO

Fot. Podlaski Urząd Wojewódzki

Podlaski Urząd Wojewódzki

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy