Jak przygotować samochód do zimy?

Zima to ciężki okres dla kierowców i ich samochodów. Trudne warunki atmosferyczne panujące na zewnątrz, tj. wilgotność, niskie temperatury, opady śniegu i deszczu, szron osadzający się na szybach i innych częściach samochodu, a także sól, którą posypywane są ulice to czynniki, które wpływają negatywnie na stan techniczny auta. Zmuszają do podjęcia znaczących decyzji dotyczących jego konserwacji.

 

Odpowiednia dbałość o pojazd w zimę pozwala zmniejszyć ryzyko przyspieszonej eksploatacji. Warto wziąć pod uwagę to, że nie każdy kierowca ma możliwość pozostawienia swojego samochodu w garażu. Spora część z nich nocuje pod chmurką.

 

Na co powinni zwrócić uwagę właściciele aut?

Wskazane jest, aby zadbać o kilka elementów:

1. Karoseria – jeszcze przed rozpoczęciem sezonu zimowego warto dokładnie sprawdzić stan karoserii, szukając ubytków lakieru, rys i ognisk rdzy. Powinno się również szczegółowo oglądnąć nadkola, klapę bagażnika oraz maskę. Jeśli pojawiły się niepokojące zmiany, z którymi właściciel auta nie jest w stanie poradzić sam,powinien udać się do fachowca (blacharz – lakiernik).

2. Lakiernajprostszym sposobem jest umycie samochodu odpowiednim specyfikiem, szamponem z dodatkiem wosku, dostępnym na większości stacji benzynowych.Jednak taki zabieg zabezpiecza go maksymalnie na tydzień – półtora. Zdecydowanie wytrzymalszym sposobem jest użycie wosku twardego. Jego działanie jest dłuższe. Zależnie od marki, wykonania usługi, jego czas utrzymania waha się od jednego do nawet trzech miesięcy. Warto zaznaczyć, że jeśli kierowca nie posiadawłasnego sprzętu do polerowania, pozostaje skorzystać z usług myjni lub firm oferujących taką usługę.

3. Uszczelkiw tym szczególnym okresie, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera, warto posmarować uszczelki drzwi czy klapy bagażnika. To właśnie tamgromadzi się wilgoć z deszczu lub stopniałego śniegu, a w połączeniu z niską temperaturą powoduje jej zamarznięcie. Skutkuje to problemem otwarcia drzwi lub bagażnika. Do zabezpieczenia uszczelek samochodowych służy specjalnie do tego przeznaczona wazelina techniczna.

4. Podwozie – nowe auta mają fabrycznie zabezpieczone podwozie. Jednakże po kilku – kilkunastu latach użytkowania przestaje spełniać prawidłowo swoją funkcję. Dlatego też we własnym zakresie trzeba zadbać o to, aby było ono poprawnie zakonserwowane. Jeśli posiadacz samochodu nie dysponuje odpowiednimiwarunkami technicznymi do samodzielnego wykonania takiego zabiegu, lepiej aby zajął się tym specjalista.

5. Oponyaby nie zostać zaskoczonym przez zimę, słuszna jest zmiana ogumienia z letniego na zimowejeszcze przed sezonem zimowym. Zalecane jest skontrolowanie, w jakim stanie są opony zimowe. Zgodnie z polskimi przepisami opony można użytkować,dopóki głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 1,6 mm. Jednak to 3 – 3,5 mm jest uznawane za bezpieczną granicę. W przypadku opon zimowych warto brać ten wymiar na plus. Jeśli zauważalne jest zbytnie zużycie bieżnika należykupić nowe opony.

6. Paliwotutaj z pewnością największy kłopot będą mieli właściciele diesla. To właśnie olej napędowy, jest najbardziej narażony na niskie temperatury. W jego skład wchodzą węglowodory parafinowe (powszechnie zwane parafiną), które pod wpływem niskiej temperatury siękrystalizują. Przyczynia się to do zapychania się przewodów paliwowych.

Więcej informacji na temat możecie znaleźć w tym artykule: Już wkrótce mrozy. Jakie paliwo najlepiej tankować, gdy za oknem chłód? Oczywiście nie wypada zapominać również o wymianie płynu do spryskiwaczy na zimowy. Wskazane jest sprawdzić też stan akumulatora, płynu chłodniczego oraz oleju silnikowego.

Red. M.L.

Fot. Sigma

Artykuł sponsorowany

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy