Program budowy 100 obwodnic zakłada wykonanie pięciu inwestycji w woj. podlaskim

Program budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim w 2023

Rządowy Program Budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego.

Jak informuje GDDKiA budowa jednej z nich – obwodnicy Sztabina rusza jeszcze we wrześniu. Miesiąc później rozpoczną się natomiast prace na obwodnicy Suchowoli. Obie powstają w ciągu drogi krajowej nr 8 (DK8). Trzy obwodnice Białobrzegów, Augustowa i Zambrowa, są etapie przygotowania.

Obwodnice Suchowoli i Sztabina

Po podpisaniu umów na realizację obu obwodnic w ciągu DK8 pomiędzy Białymstokiem a Augustowem, ruszyły prace projektowe. Wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zostały złożone w sierpniu 2022, a decyzja ZRID na obwodnicę Sztabina została wydana 11 września br. Wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Suchowoli planowane jest na 29 września tego roku. W przypadku obu obwodnic roboty budowlane będą realizowane w latach 2023-2025. Od strony projektowej, obie obwodnice są przystosowane do rozbudowy w przyszłości o drugą jezdnię.

Obwodnica Sztabina ma mieć długość 4,2 km i rozpocznie się kilometr na południe od miasta, rondem zlokalizowanym przed rzeką Biebrza. Droga będzie przekraczała dolinę tej rzeki 665 metrową estakadą. Obwodnica zakończy się około dwa kilometry na północ od Sztabina, włączeniem w istniejącą DK8. Wartość kontraktu to 139,83 mln zł.

Obwodnica Suchowoli ma mieć 15 km długości i od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości, tj.: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą. Tym samym wyprowadzi z nich ruch tranzytowy. Wartość umowy to 249,14 mln zł.

Obwodnica Białobrzegów

Trasa będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Uzyskaliśmy już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych (lipiec 2018), wykonana została też Koncepcja Programowa dla odcinka DK8 Sztabin – Augustów wraz z obwodnicą Białobrzegów. Przetarg w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał bieżącego roku. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się przez centrum miejscowości.

Obwodnica Augustowa

Ta inwestycja jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej swojej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś przystosowaną do ruchu ciężkiego. Aby uniknąć powrotu ciężkiego transportu do miasta, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa.

Analizowane były trzy warianty trasy, w tym tzw. samorządowy (najdłuższy, ok.17 km), który na początku 2020 r. przedstawił burmistrz Augustowa. W dniu 29.06.2023 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy GDDKiA. Biorąc pod uwagę cel przedsięwzięcia, przewidywane oddziaływania na środowisko, a także mając na względnie aspekty techniczne i ekonomiczne, racjonalnym wariantem uznanym za najbardziej optymalny uznany został wariant nr 2 o dł. 7,31 km. Został wybrany przez GDDKiA i będzie rekomendowany do realizacji we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Złożenie wniosku o DŚU planowane jest na początek 2024 r. Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj przewidziane jest na II połowę 2025 roku, a roboty budowlane na lata 2027-2029.

Obwodnica Zambrowa

Trwają prace nad dokumentacją na to zadanie. W I połowie 2024 roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego. Uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych planowane jest w IV kwartale 2024 r.  Według obecnych prognoz realizacja południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa może nastąpić w latach 2027 – 2030.

Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta.

To będzie druga obwodnica tego miasta. Zambrów ma już, bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 r. i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i do granicy państwa.

Red. M.L.

Fot. GDDKiA

Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta. To będzie druga obwodnica tego miasta. Zambrów ma już, bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 r. i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i do granicy państwa. stopkaGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Białystok

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy