Rail Baltica. Kolejarze wyburzają tunel od strony ul. Kopernika w Białymstoku

W Białymstoku w rejonie ul. Kopernika i Hetmańskiej jest kilka tuneli. Kierowcy korzystają z tunelu im. gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”. Natomiast w ramach modernizacji trasy Rail Baltica, kolejarze wyburzają tunel od strony ul. Kopernika

Od strony ul. Hetmańskiej jest pierwszy tunel z początku XX wieku. Obok jest kolejny tunel z tego samego okresu, do którego pod koniec lat 50. XX wieku Kolejowe Zakłady Konstrukcji Stalowych w Białymstoku dobudowały trzeci tunel. Natomiast w wojewódzkiej ewidencji zabytków jest tylko jeden tunel – ten od strony ul. Hetmańskiej.

Tunel drogowy I oraz tunel drogowy II powstały w czasach carskich podczas jednej inwestycji, ale tylko pierwszy z nich – ten od strony ul. Hetmańskiej – jest w ewidencji zabytków, i będzie on wyremontowany. Do tego drugiego obiektu pod koniec lat 50. XX wieku Kolejowe Zakłady Konstrukcji Stalowych w Białymstoku dobudowały trzeci tunel o konstrukcji żelbetowej.

„Zarządzeniem z dn. 24.03.2021 r. prof. Małgorzata Dajnowicz podlaska konserwator zabytków włączyła do wojewódzkiej ewidencji zabytków tunel drogowy I przy ulicy Hetmańskiej w Białymstoku” – czytamy na stronie WUOZ w Białymstoku. „Zabytkowy obiekt został wybudowany na początku XX wieku jako część budowy strategicznej magistrali łączącej Białystok z Jeżewem, drugiej, południowej nitki tej drogi biegnącej obok Starosielc, Krupnik, na południe od Choroszczy i Pajewa, wpadającej w Jeżewie w wybudowaną wcześniej drogę Białystok-Warszawa”.

Tunel przetrwał II wojnę światową

„Jego wartości historyczne związane z rozwojem komunikacyjnym miasta, ukazują pewien etap w rozwoju technik inżynieryjnych i planowania urbanistycznego” – wyjaśnia prof. Małgorzata Dajnowicz podlaska konserwator zabytków.

„Tunel świadczył o strategicznych walorach komunikacyjnych Białegostoku jako istotnego garnizonu i węzła komunikacyjnego. Zachowana pierwotna forma i oryginalny materiał pozwalają na prowadzenie dalszych badań i analiz dotyczących rozwoju na tym terenie inżynierii komunikacyjnej i wojskowej” – czytamy dalej na stronie WUOZ.

„Tunel drogowy II jest obiektem znacząco zmodyfikowanym poprzez dobudowany w 1959 roku wiadukt o konstrukcji żelbetowej. Mimo, że tunel drogowy I oraz tunel drogowy II powstały podczas jednej inwestycji, jednak nie są jedną budowlą” – uważa prof. Dajnowicz.

Źródło fot. WUOZ w Białymstoku 👇

– Prace w obrębie dawnej przeprawy pod torami stacji Białystok prowadzone są zgodnie z przepisami i uzyskanymi pozwoleniami. W tym miejscu należało pogodzić potrzebę ochrony materialnego dziedzictwa miasta z potrzebą budowy nowoczesnej stacji Białystok, która zapewni mieszkańcom sprawne i bezpieczne podróże – poinformował portal Podlaskie24.pl Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w uzgodnieniu z Podlaskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przygotowują się do zabezpieczenia tunelu od strony ul. Hetmańskiej, który jest objęty ochroną konserwatorską. Tunel ten będzie wyremontowany

– Mur będzie wzmacniany, ubytki cegły uzupełniane, a ściany czyszczone, między innymi ze starej warstwy zaprawy betonowej – wyjaśnia Karol Jakubowski. –Zaplanowano także usunięcie asfaltu, w celu odsłonięcia dawnej nawierzchni drogowej. Najbardziej wartościowa część dawnej przeprawy zostanie w ten sposób skutecznie zabezpieczona i zachowana na przyszłość.

Stan tego obiektu nie pozwala na bezpośrednie poprowadzenie po nim nowego układu torowego.

– Dla bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego, ale również dla ochrony zabytku, wykonana zostanie specjalna konstrukcja nośna, która przejmie obciążenia. Budowa konstrukcji nie zmieni w istotnym stopniu charakteru zabytku – podkreśla Karol Jakubowski. – Da natomiast możliwość poprowadzenia dodatkowego toru i zwiększenia możliwości prowadzenia ruchu pociągów na stacji Białystok.

Kończą się natomiast roboty rozbiórkowe prowadzone w obrębie obiektu znajdującego się od strony ul. Kopernika, obejmującego tunele ceglane oraz betonową konstrukcję z lat pięćdziesiątych XX w.

– Ta cześć dawnej przeprawy pod torami została rozebrana ze względu na zły stan techniczny, a w tym miejscu budowany będzie nowy układ torowy – dodaje Karol Jakubowski.

Prace rozbiórkowe prowadzono etapami, ze względu na potrzebę zapewnienia ruchu pociągów na stacji. Większość robót rozbiórkowych została już zakończona, natomiast część obiektu od strony ul. Kopernika będzie jeszcze wykorzystywana, ponieważ przebiega po niej czynny tor. Obecnie kierowcy korzystają z tunelu im. gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”, który jest kluczowym elementem Trasy Kopernikowskiej, łączącym osiedla: Słoneczny Stok, Zielone Wzgórza z osiedlami: Przydworcowe i Bema.

 

Red. Monika Lenczewska

Fot. Monika Lenczewska/Podlaskie24.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Białymstoku

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy