Rail Baltica w budowie – zdjęcia i film

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew – Białystok

Inwestycja obejmuje 6 stacji i 12 przystanków. Efektem prac będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczne podróże. Zwiększy się dostęp do kolei. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy zajmie ok. 90 minut. Inwestycja jest ważna również dla przewozów towarowych. Modernizacja zwiększa rolę kolei w przewozach regionalnych, dalekobieżnych oraz na międzynarodowej trasie Rail Baltica, która łączy Europę. Budowa prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).

 

W Szepietowie, podobnie jak na 5 stacjach i 12 przystankach, mieszkańcy i pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei

Na stacji będą dwa nowe wyższe perony, które ułatwią wsiadanie do pociągów. Przewidziano rozwiązania gwarantujące dostosowanie obiektów do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Ustawione będą wiaty i ławki. Wyświetlacze i nagłośnienie zapewnią stały dostęp do informacji o pociągach.

Na kładce dla pieszych aktualnie demontowane jest wyłącznie nieużywane zejście na peron nr 2. Kładka nadal spełnia swoje funkcje – umożliwia przejście nad terenem kolejowym i dostęp do peronu tymczasowego. W zastępstwie za kładkę, planowana jest budowa bezpiecznego przejścia pod torami na stacji kolejowej, zapewniającego łatwe dojście na perony. Dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania planuje się budowę pochylni.

W miejscu pobliskiego przejazdu kolejowo-drogowego zostanie zbudowany wiadukt drogowy zapewniający bezpieczny przejazd nad torami, dostępny będzie również ciąg pieszo-rowerowy. Drugi wiadukt w Szepietowie powstanie przy ul. Mazowieckiej.

 

Kolejne prace na stacji Białystok, przystankach i moście w Uhowie

Przebudowa kilku przystanków kolejowych, budowa mostu nad rzeką Narew w Uhowie – to prace, które w najbliższych dniach zaczną PKP PLK na odcinku Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.

PRZEBUDOWA LINII RAIL BALTICA NA ODCINKU CZYŻEW – BIAŁYSTOK 

Przygotowanie trasy – ważnej w ruchu międzynarodowym i regionalnym, do lepszych podróży koleją i sprawniejszego przewozu ładunków wymaga szerokiego zakresu prac. Roboty obejmą jeden z dwóch torów pomiędzy Łapami i Białymstokiem. Przebudowywane będą przystankw Uhowie, Bojarach, Niewodnicy i Klepaczach. W Baciutach w miejsce przystanku powstanie stacja. Wybudowane zostaną skrzyżowania bezkolizyjne zwiększające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Jednym z największych wyzwań będzie budowa nowego, prawie 200-metrowego mostu nad Narwią w Uhowie. Nowa przeprawa na lata zapewni sprawne podróże i przewóz towarów na międzynarodowej linii. Rozpoczęcie prac, m.in. demontaż torów, poprzedzi przygotowanie bezpiecznych i oznakowanych przejść.

Na stacji Białystok wykonawca w kwietniu rozszerzy zakres robót.

 – Dotychczas poza peronami zdemontowano około 30 km starych torów sieci trakcyjnej. Budowane jest lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym, które zapewni bezpieczne i sprawne kursy pociągów. W kwietniu prace będą widoczne przy peronach nr 1 i 2 oraz sąsiadujących torach. Wykonawca rozpocznie roboty przy kładce prowadzącej od ul. św. Rocha. Przygotowywany będzie teren pod budowę tuneli pod torami – mówi Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na stacji zapewniony będzie dogodny i bezpieczny dostęp do pociągów. 

Czynna pozostaje kładka nad torami przy dworcu PKS. Dla podróżnych, po zakończeniu prac na stacji w Białystok, zwiększy się komfort obsługi. Będą 4 nowe zadaszone perony z wyświetlaczami i nagłośnieniem. Z budynku dworca na perony będzie prowadziło przejście wyposażone w pochylnie.

 

ZMIANY W KURSOWANIU POCIĄGÓW

Ruch pociągów na linii Białystok-Warszawa będzie utrzymany. Jednak prace na jednym z dwóch torów na odcinku z Łap do Białegostoku wymagają zmiany w rozkładzie jazdy.

– Na odcinku Białystok-Szepietowo zastępcza komunikacja autobusowa jest przewidziana za większość pociągów regionalnych POLREGIO – mówi Tomasz Łotowski. Komunikacja zastępcza obejmie też jeden pociąg INTERCITY na odcinku Białystok – WarszawaInformacje o kursowaniu pociągów od 12 kwietnia już od kilku tygodni są dostępne w rozkładach jazdy. Optymalne rozwiązania, które pozwalają na zwiększanie możliwości kolei przez modernizacje linii oraz utrzymanie ruchu ustalone zostały przez PLK z przewoźnikami na trasach dalekobieżnych i regionalnych.

Przed podróżą warto sprawdzić połączenia na www.portalpasazera.pl oraz stronach przewoźników.

PRACE NA PODLASKIM ODCINKU RAIL BALTICA

Poza stacją Białystok, w Starosielcach przygotowywana jest łącznica kolejowa, która połączy linię z Ełku z linią do Bielska Podlaskiego. Postępują prace od granicy województwa do stacji Racibory. W Czyżewie roboty obejmują perony, teren wiaduktu kolejowego oraz drogi dojazdowe. Obok torów widać konstrukcje sieci trakcyjnej. W Szepietowie wykonawca przygotowuje budowę nowych peronów i przygotowywany jest teren do prac torowych oraz budowy dwóch wiaduktów nad torami.

 

 

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy