Siemiatycze. Dworzec PKP otwarty po przebudowie

Komfortowy, bezpieczny, dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Taki jest dworzec w Siemiatyczach i jego otoczenie po zakończonej przebudowie obiektu. Dziś (31.12.) skorzystali z niego pierwsi podróżni

Dworzec w Siemiatyczach to już czwarty obiekt zmodernizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim. Dzięki przebudowie podróżni mogą oczekiwać na pociąg w komfortowych warunkach. Renowację przeszła elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, takimi jak gzymsy czy pilastry. Z okien dworca usunięto kraty. Wymieniono również stolarkę okienną i drzwiową.

W ramach inwestycji przeprowadzono szereg innych prac budowlanych

Została wykonana izolacja przeciwwilgociowa fundamentów. Wyburzono ścianki działowe, wzmocniono stropy pomiędzy kondygnacjami, wymieniono więźbę dachową oraz poszycie dachu. Wyburzono również dawny szalet znajdujący się w pobliżu budynku dworcu.

Siemiatycze doczekały się modernizacji dworca kolejowego w ramach Programu Inwestycji Dworcowych PKP S.A. na lata 2016-23. To kolejny taki obiekt w woj. podlaskim. Następne dworce są w trakcie budowy i przebudowy. Rząd Prawa i Sprawiedliwości pamięta, czym jest zrównoważony rozwój i stawia na rozwój infrastruktury komunikacyjnej także na Podlasiu czy Lubelszczyźnie, czego najlepszym dowodem jest zrewitalizowany niedawno piękny dworzec w Białymstoku czy dziś otwierany w Siemiatyczach. Ta inwestycja to także dowód na dobre wykorzystanie środków unijnych. PKP S.A. jako spółka podległa Ministerstwu Aktywów Państwowych zrealizowała tę inwestycję za 9,5 mln zł brutto z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia – mówi Jacek Sasin – Wiceprezes Rady Ministrów, minister aktywów państwowych.

 

Zobacz jak po przebudowie wygląda dworzec PKP w Białymstoku  ?

 

 

– Siemiatycze to kolejny dworzec położony przy tzw. Magistrali Wschodniej, który został przebudowany zgodnie ze współczesnymi standardami oraz troską o komfort i dostępność dla wszystkich grup podróżnych, także tych z ograniczoną mobilnością. Warto również zauważyć, że po modernizacji budynek stał się energooszczędny i tańszy w eksploatacji. Mieszkańcy Siemiatycz docenią z pewnością duże zmiany, którym uległo bezpośrednie otoczenie dworca. To już 23. inwestycja zakończona przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, a także dobry prognostyk na przyszły rok, w którym zostaną udostępnione kolejne zmodernizowane dworce kolejowe – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

 

– Zmodernizowany dworzec kolejowy w Siemiatyczach przyciąga swoim wyglądem. Jest nowoczesny, komfortowy i proekologiczny. Właśnie taka powinna być infrastruktura kolejowa, również ta dworcowa. Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego został przebudowany dworzec w Siemiatyczach, to największy program modernizacji dworców kolejowych w naszej historii. Dzięki niemu polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na blisko 200 dworców – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

 

– Chcemy żeby Polska rozwijała się równomiernie. Dlatego pieniądze krajowe i Fundusze Europejskie inwestujemy nie tylko w największe miasta, ale też w mniejsze miejscowości. Przykładem takiej lokalnej inwestycji jest dworzec w Siemiatyczach. Komfort, ekologia, estetyka i dbałość o potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Tak w skrócie można podsumować efekt modernizacji dworca – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Metamorfozę przeszła przestrzeń obsługi podróżnych.

Wewnątrz budynku udostępniono podróżnym hol pełniący funkcję poczekalni, który wyposażono w nowe ławki z podłokietnikami, kosze, plansze z rozkładami jazdy pociągów, nowoczesne oświetlenie oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także system informacji głosowych dostosowujący głośność do tła otoczenia. W budynku po przebudowie znalazły się również toalety ogólnodostępne, w tym te przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.

– Dworzec w Siemiatyczach to czwarta inwestycja w województwie podlaskim, którą zakończyliśmy w tym roku po Białymstoku, Bielsku Podlaskim i Czeremsze w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. 2021 rok zapowiada się równie udanie, gdyż planujemy w nim udostępnić kolejne trzy przebudowane dworce w tym regionie – budynki stacyjne w Jabłoni Kościelnej, Szepietowie i Kuźnicy Białostockiej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Z myślą o osobach o ograniczonej mobilności wprowadzono również szereg innych usprawnień.

Zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące w budynku dworca i w jego bezpośrednim  otoczeniu. Ułatwią one przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Nowością jest pochylnia o łagodnie wyprofilowanym nachyleniu, ułatwiającą dostęp do budynku z poziomu placu przed dworcem. Ważnym elementem zakończonej inwestycji był montaż systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz systemów przeciwpożarowych.

Przy okazji przebudowy dworzec stał się również bardziej ekologiczny.

Zamontowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. W celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie budynku oraz zamontowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.

– Unia Europejska dostrzega i kompleksowo wspiera rozwój kolejowego systemu transportowego w Polsce. Oprócz dużych dworców we Wrocławiu czy Krakowie, Unia wspiera także remonty w mniejszych miejscowościach, takich jak Siemiatycze. Dzięki tym inwestycjom, koleje stają się dostępne dla każdego. Chcemy korzystać z nowoczesnych dworców i infrastruktury kolejowej, które są bezpieczne i wygodne oraz dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych. W przypadku Siemiatycz, gdzie wielu mieszkańców związanych jest z Brukselą, wierzę, że ten nowoczesny i ekologiczny dworzec sprawi, że więcej osób z tego regionu wybierze kolej, aby dotrzeć do lotnisk na Okęciu czy w Modlinie, a z nich dalej do Belgii. Dodatkowo, dzięki współfinansowaniu z funduszy unijnych nowych wagonów oraz modernizacji linii kolejowych nr 31 i nr 2, taka podróż odbędzie się w komfortowych warunkach – dodaje Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

– Przebudowany dworzec w Siemiatyczach to kolejny przykład wykorzystania środków unijnych do poprawy jakości, wygody i komfortu w podróży – również podróżnych o ograniczonej mobilności. Odnowiony, unowocześniony, proekologiczny i przyjazny dla podróżnych dworzec w Siemiatyczach, dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia jest niezwykle estetyczny, ale też, dzięki swoim walorom użytkowym, zachęca do podróży – mówi Joanna Lech p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

W ramach inwestycji przebudowano bezpośrednie otoczenie dworca.

Ułożono nowe nawierzchnie chodników i dróg. Na placu przed dworcem wytyczono również 19 miejsc postojowych (w tym po dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi) oraz zmieniono organizację ruchu. Oprócz tego w sąsiedztwie budynku zamontowano elementy małej architektury (kosze, ławki, stylizowane na historyczne lampy) oraz uporządkowano zieleń. W pobliżu dworca od podstaw wybudowano wiatę rowerową ze stojakami dla jednośladów.

Przebudowa dworca w Siemiatyczach była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Jej łączny koszt to prawie 9,5 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm SKB Budownictwo Sp. z o.o. oraz SKB Spółka Akcyjna.

 

 

 

Red. M.L.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Michał Stilger rzecznik prasowy PKP

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy