Umowa na modernizacje linii kolejowej Czyżew-Białystok podpisana

Umowa na modernizacje linii kolejowej Czyżew-Białystok podpisana

Umowy na modernizację odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica oraz na przygotowanie dokumentacji projektowej rewitalizacji odcinka Śniadowo–Łomża zostały podpisane w piątek (26.06) na białostockim dworcu PKP. Koszt obu inwestycji to prawie 4 mld zł. W spotkaniu wziął udział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Zarząd województwa reprezentowali marszałek Artur Kosicki i wicemarszałek Marek Olbryś.

71 km odcinek Czyżew-Białystok to ostatni fragment modernizacji trasy kolejowej Warszawa-Białystok, będący częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica i jednocześnie jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w regionie.

– To szczególny dzień dla Polskich Linii Kolejowych. Podpiszemy największą w historii umowę o największej wartości – 3,3 mld zł. Realizacja Rail Baltica jest jedną ze sztandarowych inwestycji kolejowych w całej Unii Europejskiej – mówił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.

Pociągi osobowe będą mogły tam jeździć z prędkością nawet do 200 km/h, a podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać ok. półtorej godziny, czyli o godzinę krócej niż teraz.

Linia będzie w całości bezkolizyjna, wszystkie przejazdy będą dwupoziomowe. Dodatkowo przebudowa ma objąć perony na 11 przystankach i 5 stacjach. Będą szersze i wyższe oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. PLK zapowiada nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne, nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie.

Prace budowlane mają trwać 37 miesięcy, do lipca 2023 r. Inwestycja jest dofinansowana jest przez Unię Europejską (UE) z programu CEF (Connecting Europe Facility) – „Łącząc Europę”. Umowę w tej sprawie podpisali Piotr Jurczyk, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. oraz Krzysztof Pietras, Dyrektor Regionu Centralnego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Modernizacja transeuropejskiego korytarza Rail Baltica na terenie Polski to jeden z najważniejszych projektów zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych, obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, co zwiększy konkurencyjność i atrakcyjność transportu kolejowego – podkreślał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Red. OKO

Fot. Mateusz Duchnowski Wrota Podlasia

Na podst. Wrót Podlasia

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy