Wiceminister Malepszak: o 33 proc. wzrosła liczba pasażerów kolei na trasie Warszawa-Białystok

O 33 proc. rok do roku wzrosła liczba pasażerów na trasie kolejowej Warszawa-Białystok; odnotowano ponad 1 mln pasażerów – mówił w sobotę w Białymstoku na zmodernizowanej stacji kolejowej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak

Dodał, że to największy wzrost w połączeniach między największymi miastami.

O zakończeniu przebudowy stacji, co było elementem modernizacji międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, poinformowano w sobotę na konferencji prasowej. W ramach inwestycji, dofinansowanej z UE, m.in. zmodernizowano perony, wybudowano windy, a cała stacja zyskała zadaszenie.

Jak mówił Malepszak, który do Białegostoku przyjechał z Warszawy pociągiem, „efekt całościowy jest świetny”. „180 km z Warszawy, 90 minut, dwa bardzo szybkie pociągi do Białegostoku, dwa szybkie do Warszawy. A co najważniejsze, będziemy tę ofertę zwiększać” – powiedział.

„Mamy 33-proc. wzrost liczby pasażerów rok do roku tylko w relacji na trasie z Warszawy do Białegostoku. To jest największy wzrost, jeśli chodzi o wzrosty mierzone liczbą pasażerów pomiędzy największymi miastami w Polsce” – podkreślił Malepszak. Dodał, że na trasie Warszawa-Białystok odnotowano ponad 1 mln pasażerów, a pociąg, którym przyjechał miał 100-proc. obłożenie.

Zapowiedział, że ministerstwo chce w przyszłym roku zwiększyć liczbę połączeń m.in. z Białegostoku do Suwałk. Dodał, że będzie prowadził też rozmowy z marszałkiem województwa podlaskiego nt. zwiększenia liczby połączeń do Białegostoku pociągów regionalnych. „Cel jest taki, aby było coraz więcej połączeń, coraz więcej pasażerów, coraz większe znaczenie kolei w regionie” – mówił wiceminister.

Inwestycję na stacji w Białymstoku prowadziły PKP PLK. Jak mówił na konferencji wiceprezes Michał Gil, PKP PLK zmodernizowały całą linię z Warszawy do Białegostoku, w tym stację Białystok. „To, co dzisiaj udało się nam wspólnymi siłami osiągnąć, to (…) szybki, komfortowy czas przejazdu do Warszawy, bez żadnych ograniczeń, po całej trasie 160 km/h” – powiedział.

Wymienił, że dzięki inwestycji na stacji w Białymstoku podróżni mogą korzystać z udogodnień: schodów ruchomych, wind, a cała stacja jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zwrócił uwagę też na zadaszenie peronów, czego – jak dodał – bardzo brakowało na tej stacji. Mówił, że te wszystkie udogodnienia robione są z myślą o pasażerach: „szybsze połączenia do Warszawy, komfortowe warunki i nowy tabor”.

Obecni na konferencji parlamentarzyści i przedstawiciela władz samorządowych podkreślali, jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców i turystów.

Poseł Krzysztof Truskolaski mówił, że dzięki tej inwestycji poprawił się komfort i wygoda pasażerów. Dodał, że stacja połączona jest z inwestycją miejską, znajduje się przy centrum przesiadkowym.

Białystok w ramach niej wybudował też pieszo-rowerowy tunel pod torami, skąd są bezpośrednie wyjścia na perony. Obecny na konferencji wiceprezydent Tomasz Klim mówił, że przy centrum przesiadkowym mają powstać parkingi. Kolejne inwestycje miasto planuje przy przystanku kolejowym Zielone Wzgórza.

Wojewoda podlaski Jacek Brzozowski przypomniał o programie rządu modernizacji kolei, którego jednym z elementów jest projekt „Polska w 100 minut”. Mówiąc o stacji kolejowej Białystok, zwrócił uwagę, że modernizacja umożliwiła szybkie połączenia ze stolicą, czego mieszkańcy bardzo potrzebowali.

Marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym nawiązując do słów wiceministra o zwiększeniu liczby połączeń regionalnych, mówił, że podpisując umowę z Polregio (umowa podpisana pod koniec listopada na przewozy pasażerskie w regionie na lata 2026-2030 – PAP) dostosowano rozkład pociągów tak, by z różnych miejsc w regionie dojeżdżały do Białegostoku rano, w tzw. godzinach szkolnych, co pozwoli młodzieży i studentom na dotarcie na zajęcia na godzinę 8.

Przebudowa stacji kolejowej Białystok prowadzona była przez PKP PLK od stycznia 2021 r. To element modernizacji 71-km odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Prace na całym odcinku kosztują 3,4 mld zł i są dofinansowane z UE z programu CEF – Łącząc Europę. Malepszak zapowiedział, że kolejnym etapem modernizacji trasy z Białegostoku do Warszawy będzie możliwość zwiększenia prędkości do 200 km/h.

Zabytkowy dworzec PKP w Białystoku od kilku lat jest już gruntownie zmodernizowany, przywrócono mu historyczny charakter. Prace te zrealizowało PKP SA, były dofinansowane z UE z programu Polska Wschodnia.(PAP)

Red. M.L

Fot. Podlaskie24.pl

PAP Regiony

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy