Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK SA) ogłosziły przetarg na modernizację czterech przejazdów kolejowo-drogowych na linii z Sokółki do Suwałk, gdzie dotychczasowe oznakowanie zostanie zastąpione automatyczną sygnalizacją świetlną.
Automatyczna sygnalizacja zamiast znaku Stop
Głównym celem ogłoszonego przetargu jest instalacja automatycznej sygnalizacji świetlnej na czterech skrzyżowaniach torów z drogami gminnymi. Czerwone światło będzie informować kierowców o nadjeżdżającym pociągu, co wpłynie na bezpieczeństwo. Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed znakiem Stop, choć PKP PLK SA przypomina, że ostrożność jest niezbędna przed każdym przejazdem.
Przejazdy objęte inwestycją znajdują się na drogach gminnych w miejscowościach należących do gmin Sidra, Dąbrowa Białostocka oraz Nowinka (wyjazd z Augustowa).
Inwestycja stanowi uzupełnienie wcześniej przeprowadzonych prac. Na liczącej niemal 100 kilometrów linii Sokółka – Suwałki znajduje się łącznie 85 przejazdów kolejowo-drogowych. 20 z nich, na ważniejszych drogach wojewódzkich i powiatowych o dużym natężeniu ruchu, zostało już wyposażonych w sygnalizację lub dodatkowo w rogatki.
Nowa inwestycja rozszerza zakres zabezpieczeń na drogi lokalne, chroniąc zarówno kierowców samochodów, operatorów maszyn rolniczych, jak i pasażerów pociągów. Dodatkowo, instalacja sygnalizacji świetlnej na przejazdach o utrudnionej widoczności pozwala znosić ograniczenia prędkości dla pociągów pasażerskich i towarowych, co usprawnia ruch.
Projekt i terminy
Zaplanowane prace mają zakończyć się w przyszłym roku. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej – etap II”. Warto przypomnieć, że w ramach tych samych środków w ubiegłym roku zainstalowano sygnalizację na dwóch przejazdach na liniach Siemiatycze – Czeremcha i Białystok – Bielsk Podlaski, co kosztowało łącznie 1,8 mln zł netto. W latach 2020–2025 dodatkowe zabezpieczenia zainstalowano na 37 przejazdach w województwie.
Red. OKO
PKP PLK

