Ewolucja przyjaznych dla środowiska materiałów w produkcji samochodów

Szeroko rozumiana ekologia, ochrona środowiska i walka z katastrofą klimatyczną stają się coraz bardziej palącymi kwestiami, a społeczna świadomość w ich zakresie przyrasta. Toteż przybywa klientów, którzy chcą, by wybierane przez nich produkty były ekologiczne, czyli przyjazne dla przyrody i planety. Dotyczy to również samochodów.

W powszechnym mniemaniu samochód ekologiczny to taki, który zużywa jak najmniej paliwa (dzięki czemu ogranicza zużycie złóż ropy naftowej) i generuje możliwie najmniej zanieczyszczeń; dlatego za najbardziej „eko” uznawane są auta elektryczne. To jednak tylko część szerszego zagadnienia, ponieważ ogromną rolę odgrywa także jakość opon – ich ścieranie również wytwarza szkodliwe substancje – oraz wykorzystane do produkcji pojazdu materiały. Jeśli więc chcemy poruszać się samochodem przyjaznym dla środowiska, powinniśmy zwracać uwagę także na nie, a nie tylko na napęd i spalanie. Jeżeli naszym wyborem będzie auto używane, koniecznie trzeba sprawdzić historię danego egzemplarza, w czym pomoże numer VIN oraz serwis carVertical.

Recykling i biomasa

Na rynku przybywa coraz więcej produktów powstających z recyklingu, czyli przetworzenia odpadów. Ich produkcja jest tańsza oraz bardziej przyjazna dla środowiska – podobnie jak one same. Producenci samochodów także w coraz większym stopniu korzystają z materiałów pochodzących z recyklingu i dbają, aby w ich autach znalazło się jak najwięcej elementów, które po zużyciu lub zniszczeniu nadawały się do przetworzenia i ponownego wykorzystania.

Przykładowo, przy produkcji elementów metalowych w coraz szerszym zakresie korzysta się z materiału pochodzącego z odzysku, metale bowiem w większości świetnie nadają się do recyklingu. Ogranicza to konieczność eksploatowania złóż surowców naturalnych i niszczenia przyrody. Z kolei z przetworzonych odpadów produkuje się elementy z tworzyw sztucznych, np. wyciszenie drzwi, pojemnik na płyn do spryskiwaczy, a niektóre marki tworzą z nich nawet kokpity czy boczki drzwiowe. Elementy wykończenia wnętrza auta powstawać mogą również z biomasy, czyli najogólniej rzecz ujmując, wszelkiego rodzaju materii organicznej oraz odpadów podlegających biodegradacji. Jest to łatwa w pozyskaniu, w pełni naturalna i ekologiczna substancja, którą zalicza się do odnawialnych źródeł energii. Do budowy kokpitów samochodowych wykorzystuje ją chociażby Hyundai.

Bez cierpienia zwierząt

Przyjazność dla środowiska oznacza jednak nie tylko walkę z zanieczyszczeniami i ograniczenie emisji oraz używania szkodliwych substancji. To również wrażliwość na los istot żywych, zwłaszcza zwierząt. Przybywa zatem osób, które rezygnują ze spożycia mięsa oraz z kupowania wszelkiego rodzaju produktów odzwierzęcych. Naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom wychodzą także producenci samochodów.

Przykładowo, tapicerka skórzana w aucie była – i nadal jest – symbolem luksusu i stylu. Jednakże u coraz większej liczby kierowców przemysłowe zabijanie zwierząt budzi moralny sprzeciw, toteż skóra naturalna używana w przemyśle motoryzacyjnym zastępowana jest przez ekologiczną (eko-skórę), czyli skaj. Jest to tkanina poliestrowa pokryta warstwą plastyfikowanego polichlorku winylu. Powierzchnia eko-skóry może mieć dowolną fakturę, materiał ten jest przyjemny w dotyku, odporny i, w odróżnieniu od naturalnego odpowiednika, nieprzemakalny. A także o wiele tańszy niż skóra naturalna i, co istotne, jego produkcja nie oznacza cierpienia ani śmierci zwierząt. Z drugiej strony, skóra ekologiczna nie przepuszcza powietrza, ale w przypadku tapicerki siedzeń samochodowych producenci łatwo sobie z tym radzą, wyposażając auta w systemy wentylacji. W samochodach eko-skórą obszywa się kierownice i dźwignie zmiany biegów, boczki drzwi, elementy kokpitu, siedzenia oraz tylne kanapy.

Samochody stają się więc coraz bardziej przyjazne dla środowiska nie tylko ze względu na rozwój niskoemisyjnych systemów napędowych, ale też dzięki stosowaniu przez producentów ekologicznych materiałów.

Red. OKO

Artykuł sponsorowany

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy