Kolejny fragment trasy Via Baltica oddany do użytku z udziałem premiera


W poniedziałek (09.08) premier Mateusz Morawiecki uroczyście otworzył prawie 35-kilometrowy fragment dwujezdniowej drogi ekspresowej S61, od węzła Kolno poprzez drugą jezdnię obwodnicy Stawisk i dalszy nowy odcinek do obwodnicy Szczuczyna. Przy okazji tego wydarzenia Prezes Rady Ministrów zapowiedział Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030, dzięki któremu w całej Polsce powstaną drogi szybkiego ruchu o długości ponad 8 tys. km.

Prawie 35 km nowej drogi ekspresowej to kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica (po odcinku Śniadowo – Łomża Południe) przekazany w tym roku kierowcom do użytkowania. Odcinki wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna oraz fragmentem obwodnicy Stawisk tworzą około 44-kilometrowy fragment S61.

Nowa droga zapewni mieszkańcom Polski, mieszkańcom dawnego woj. łomżyńskiego, ale i dawnego woj. suwalskiego, jak najlepsze warunki do przyciągania turystów i przedsiębiorców – polskich i zagranicznych. Do tego są potrzebne takie drogi. (…) Chciałem podziękować wszystkim wykonawcom, polskim budowlańcom, polskim inżynierom, bo to wasza ciężka praca sprawia, że o czasie oddajemy te drogi. A czasami nawet przed czasem. Bardzo mnie to cieszy – mówił na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

Realizacja obu odcinków ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane 31 października 2017 r. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawcy przystąpili do prac w terenie.

Na odcinku Stawiski – Szczuczyn, gdzie wykonawcą była firma Budimex, roboty rozpoczęły się 3 września 2019 r., a 1 października 2019 r. na odcinku budowanym przez Strabag, od węzła Kolno do Stawisk. Po dwóch latach prac budowlanych oba fragmenty S61 zostały udostępnione do ruchu, dzięki czemu kierowcy mogą już bez przeszkód korzystać z wszystkich parametrów drogi ekspresowej.

Sukcesywnie oddajemy do użytku kolejne fragmenty drogi S61, będącej kluczowym elementem międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica, jednego z najważniejszych szlaków tranzytowych łączących kraje nadbałtyckie z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Ta droga otworzy komunikacyjnie region, skróci czas przejazdu i podniesie poziom bezpieczeństwa na drodze – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Oba oddane do ruchu odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu, a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś.

Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP):

  • Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski
  • oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.

Na udostępnionym fragmencie S61 powstał węzeł Kolno – na połączeniu z drogą krajową nr 63. W przyszłości do tego węzła zostanie doprowadzona obwodnica Łomży, na którą przetarg ogłoszony został 23 lipca 2021 r. Na sąsiednim odcinku pomiędzy obwodnicami Stawisk i Szczuczyna powstał węzeł Grabowo zlokalizowany na połączeniu drogi ekspresowej S61 z drogą powiatową nr 1828B.

W województwie podlaskim w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030 zaplanowano następujące inwestycje:

 

  • Droga S19 Kuźnica – Białystok – 52,9 km,
  • Droga S19 Białystok – Dobrzyniewo – Krynice – 18,9 km,
  • Droga S19 Białystok – Ploski – gr. woj. (Chlebczyn) – 128 km,
  • Droga S61 Suwałki – Szypliszki – 24,2 km,
  • Droga S61 Ostrów Maz. – Szczuczyn – 91 km,
  • Budowa S16 Ełk – Knyszyn – 67 km.

 

Red. OKO

Fot. Dariusz Piontkowski Facebook

na podst. PUW

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy