10 podlaskich samorządów jeszcze w tym roku uruchomi 38 linii autobusowych

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych: ponad mln zł w II naborze uzupełniającym

10 podlaskich samorządów uruchomi jeszcze w tym roku 38 linii autobusowych, na które otrzymały dofinansowanie z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

2 sierpnia wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski ogłosił wyniki II naboru uzupełniającego, w którym samorządy złożyły wnioski na ponad mln zł. Łącznie z naborem podstawowym i pierwszym uzupełniającym to ponad 21 mln zł na ułatwienie mieszkańcom regionu dostępu do transportu publicznego.

Większe możliwości

Dzięki Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy – przede wszystkim z mniejszych miejscowości – mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych to także większe prawdopodobieństwo znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

– W II naborze uzupełniającym w tym roku mieliśmy do rozdysponowania ponad 1,5 mln zł, udało nam się zakontraktować nieco powyżej mln zł. Mogliśmy wszystkim samorządom, które złożyły wnioski, a było ich 10, wyjść naprzeciw – poinformował w Zabłudowie wojewoda podlaski.

Dzięki temu dofinansowanie z FRPA obejmie jeszcze w tym roku kolejne 38 linii autobusowych na długości 1534 km.

FRPA zakłada dofinansowanie do tzw. wozokilometra, które obecnie wynosi 3 zł.

W II naborze uzupełniającym wnioski złożyły: Gmina Szudziałowo, Gmina Czarna Białostocka, Gmina Sokółka, Gmina Gródek, Gmina Suwałki, Gmina Zabłudów, Powiat Sokólski, Gmina Tykocina, Gmina Stawiski oraz Gmina Milejczyce.

O największe wsparcie wnioskował Powiat Sokólski (ponad 438 tys. zł), który ma uruchomić największą liczbę linii – 12.

Wśród beneficjentów Funduszu są samorządy, które regularnie z niego korzystają. Przykładem jest Gmina Zabłudów.

– W tym roku złożyliśmy wnioski w każdym naborze. Jesteśmy zadowoleni z tego programu, bo każda złotówka, którą możemy przeznaczyć na rozwój transportu publicznego, przekłada się na poprawę jakości życia naszych mieszkańców. (…) Dzięki dofinansowaniu w tym naborze wydłużymy jedno połączenie do Nowosad, a najwięcej środków dostaliśmy w naborze podstawowym, bo prawie 2 mln zł na 15 linii – mówił burmistrz Zabłudowa Adam Tomanek.

Niektóre samorządy zawierają również porozumienia w celu współfinansowania połączeń, gdy linia komunikacyjna przebiega przez tereny kilku gmin. Tak było w przypadku Gminy Gródek, która współpracuje z Gminą Supraśl.

– O większą liczbę kursów wnioskowali sami mieszkańcy – nie wszyscy mieścili się do autobusów, które teraz jeżdzą. Mamy największą powierzchniowo gminę w województwie podlaskim i problem transportu jest naszą bolączką. (…) Dodatkowe kursy będą na trasie Gródek – Pieszczaniki – Białystok oraz Gródek – Załuki – Białystok – mówiła sekretarz Gminy Gródek Katarzyna Barszczewska.

– Rzadko się zdarza, żeby transport publiczny był rentowny, ale samorząd musi do tego dopłacać, bo nie wszyscy mieszkańcy są zmotoryzowani. Ludzie starsi, młodzież często nie mogą  poruszać się własnymi samochodami – nie mają uprawnień, nie stać ich na to, musimy o nich pamiętać – podkreślał burmistrz Supraśla Radosław Dobrowolski.

Ponad 21 mln zł na transport publiczny

To trzeci nabór w ramach FRPA w 2023 roku. W pierwszym – podstawowym – 37 samorządów otrzymało prawie 19 mln zł. W I uzupełniającym – do 9 gmin trafiło ponad 1,3 mln zł.

– Jeszcze w 2019 roku, kiedy Fundusz dopiero ruszał, przekazaliśmy samorządom tylko pół mln zł, bo takie było wówczas zainteresowanie. Mamy teraz ogromny skok, z czego bardzo się cieszę. W tym roku dofinansujemy w sumie 255 linii komunikacyjnych, a to pomoc dla ponad pół mln osób zamieszkujących gminy, na terenie których one działają. To pozwala nam walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym – podsumował wojewoda.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych to rządowy program, którego celem jest przywracanie lokalnych połączeń. Dotyczy linii komunikacyjnych, które nie funkcjonowały od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy (rok 2019) i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.

Red. M.L.

Fot. PUW

Podlaski Urząd Wojewódzki

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy