Co dalej z lotniskiem na Krywlanach?Argumenty prezydenta Truskolaskiego

„Sprzeciwy wobec wycinki drzew w Lesie Solnickim, a więc dalsze blokowanie rozbudowy pasa startowego na Krywlanach, to blokowanie możliwości tworzenia miejsc pracy i opóźnianie uruchomienia lotów do innych miast Polski i świata” – twierdzą władze Białegostoku. Z ich argumentami nie zgadzają się przeciwnicy wycinki

Podczas specjalnej konferencji prasowej online (4 marca) o planach dotyczących dalszych etapów budowy lotniska na Krywlanach i związaną z nimi, a wzbudzającą kontrowersje wycinką Lasu Solnickiego mówił m.in. prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. Argumentowali także:  zastępca prezydenta Adam Musiuk, prezes Aeroklubu Białostockiego Jan Nosal, przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za Program funkcjonalno-użytkowy Krzysztof Konar oraz specjalista ds. infrastruktury lotniczej Piotr Niewiarowski.

Konsultacje społeczne przeprowadzone w ramach prac nad Strategią rozwoju Miasta Białegostoku do 2030 roku pokazały, że białostoczanie potrzebują lotniska. Mieszkańcy uważają, że do najważniejszych problemów miasta należą:

niewystarczająca liczba atrakcyjnych miejsc pracy (406 odpowiedzi, 16,18%) oraz brak lotniska pasażerskiego (300 odpowiedzi, 11,95%).

Rozwój lotniska i połączeń lotniczych był 118 razy (9,04%) wymieniany wśród najważniejszych aspektów rozwoju Białegostoku do 2030 r.

Według opinii mieszkańców lotnisko to jedna z trzech kluczowych inwestycji w naszym mieście – 275 odpowiedzi (9,98%).

Kolejne atrakcyjne miejsca pracy będą mogły powstawać, gdy Białystok pojawi się na lotniczej mapie Polski. Dziś nasze miasto i całe województwo podlaskie to rejon kraju z najgorszą dostępnością do lotniska. Jesteśmy „białą plamą” na lotniczej mapie Polski. Żeby dotrzeć do najbliższego polskiego lotniska, 80% ludności województwa podlaskiego potrzebuje ponad dwóch godzin. Nigdzie w kraju nie jest tak źle – powiedział prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Lotnisko Krywlany jest jedyną szansą, aby to zmienić. Musimy tę szansę wykorzystać.

– Białystok wytycza nowy sposób budowania lotnisk na podstawie dostępnej infrastruktury. Nasze lokalne lotnisko jest „szyte na miarę” potrzeb Białegostoku i jego mieszkańców. Dziś jest to droga startowa o nawierzchni utwardzonej, o wymiarach 1350 m na 30 m (chociaż aktualnie możemy korzystać tylko z 850 metrów tego pasa), to także pas trawiasty wraz z płytą postojową. Bardzo ważne jest odblokowanie pasa startowego na Krywlanach na jego pełnej długości. Tylko dostępność całego pasa startowego może być podstawą do rozmów z przewoźnikami.

Aktualnie dostępny pas jest za krótki, aby przewoźnicy mogli brać Białystok pod uwagę w swoich planach. Jeszcze przed zakończeniem inwestycji było spore zainteresowanie naszym lotniskiem. Pandemia i istniejące przeszkody lotnicze to zainteresowanie wytłumiły, ale liczymy, że na krótko – podkreślił prezydent Tadeusz Truskolaski.

Lotnisko Krywany jest przedsięwzięciem wieloetapowym, zaplanowanym w taki sposób, żeby możliwy był jego rozwój.

Utwardzony pas startowy to punkt wyjścia. Możliwe jest także wydłużenie pasa, rozbudowanie infrastruktury obsługującej ruch pasażerski, a także strefy CARGO, uzupełnianie o inne dodatkowe elementy infrastruktury lotniczej i wyposażenia nawigacyjnego.

O tym, jakie są perspektywy rozwoju Krywlan, mówią dwa dokumenty: Aktualizacja Programu funkcjonalo-użytkowego oraz Opracowanie dotyczące określenia modelu zarządzania operacyjnego zmodernizowanego Lotniska Krywlany w Białymstoku wraz ze strukturą przepływów finansowych.

W pierwszym z nich jest mowa o planach dalszej rozbudowy i przebudowy lotniska.

To techniczne możliwości usytuowania obiektów i urządzeń infrastruktury lotniskowej, takich jak wieża kontroli lotów, terminal odpraw pasażerskich z terminalem cargo oraz pomieszczeniami dla służb lotniskowych i Straży Granicznej, hangar, drogi kołowania samolotów, stacja paliw, parking dla samochodów osobowych.

Drugi z wymienionych dokumentów pokazuje, jakie możliwości pojawią się po odblokowaniu Lotniska Krywlany. Według tego opracowania rekomendowanym rozwiązaniem jest powierzenie zarządzania lotniskiem spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, będącej w 100% własnością Miasta Białystok. Taka możliwość jest przez Miasto teraz analizowana. W dokumencie jest też mowa o uruchomieniu połączeń rejsowych z Białegostoku już w latach 2022-2025. Według opracowania – po wprowadzeniu niezbędnych dostosowań Lotnisko Krywlany mogłoby obsłużyć rocznie ruch lotniczy obejmujący ok. 500 połączeń regularnych, ok. 7,5 tys. pasażerów i ponad 1000 czarterów.

Według przedstawicieli magistratu ze względu na perspektywy rozwoju lotniska, dalsze blokowanie (kolejnymi odwołaniami i zaskarżeniami) pasa startowego Lotniska Krywlany oznacza olbrzymie starty dla Białegostoku i jego mieszkańców.

 – To hamowanie możliwości rozwoju nowoczesnych, dobrze płatnych miejsc pracy, opóźnianie uruchomienia lotów z Białegostoku do innych miast Polski i świata. Wydłużenie procedury, która musi zakończyć się usunięciem przeszkód lotniczych. Konieczność usunięcia przeszkód lotniczych wynika z obowiązującego w Polsce Prawa Lotniczego, które nakazuje usunięcie przeszkód zagrażających bezpiecznemu korzystaniu z istniejącego już lotniska – powiedział zastępca prezydenta Adam Musiuk. – Decyzja, którą wydał Urząd Miejski w Białymstoku, jest konsekwencją wydanych wcześniej decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Wojewody Podlaskiego. Wydanie tej decyzji nie było łatwe. Zwłaszcza że w tym przypadku jesteśmy pionierami, bo do kwietnia 2019 roku takie decyzje wydawał Urząd Lotnictwa Cywilnego.

W lutym 2019 r. właśnie w ULC rozpoczęło się postępowanie w sprawie usunięcia naturalnych przeszkód lotniczych w okolicy Krywlan. Jednak w kwietniu 2019 r. – ze względu na zmianę prawa lotniczego – ULC przekazał do Urzędu Miejskiego w Białymstoku dokumentację do dalszego procedowania.

31 sierpnia 2020 r. Departament Ochrony Środowiska wydał decyzję – precyzyjnie wskazał około 15 tys. drzew spośród ponad 40 tys. 15 października 2020 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło tę decyzję. 24 grudnia 2020 r. Urząd Miejski w Białymstoku wydał poprawioną decyzję. A w lutym 2021 r. SKO podtrzymało decyzję Urzędu Miejskiego dotyczącą usunięcia przeszkód lotniczych. Strony postępowania mogą tę decyzję zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a następnie do Naczelnego Sadu Administracyjnego.

Takie postępowanie blokuje rozwój Lotniska Krywlany przynajmniej na dwa lata.

 

Poniżej zdjęcia prezentacji z konferencji online dotyczącej Lotniska Krywlany.

 

Red. M.L.

Fot. UM Białystok / Facebook: zrzut ekranu

Urząd Miejski w Białymstoku

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy