347,8 mln zł będzie kosztować projekt i budowa ok. 12 km odcinka trasy S19 na odcinku Czarna Białostocka-Białystok Północ – wynika z podpisanej w poniedziałek w Białymstoku umowy między Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz wykonawcą – firmą Unibep
Podpisaliśmy umowę P&B na ponad 12-km odc. #S19 od Czarnej Białostockiej do w. Białystok Północ. „Eskę” zbuduje Unibep za 347,79 mln zł., po śladzie istniejącej DK19. Na obecnej obw. Wasilkowa dobudowana zostanie II jezdnia. Całość gotowa z końcem 2027r. https://t.co/dTsMgFIrNf pic.twitter.com/PzF6QG67pA
— GDDKiA Białystok (@GDDKiA_B_stok) February 19, 2024
Wybór wykonawców pozostałych odcinków zakwestionowany
Oprócz odcinka, na który drogowcy właśnie podpisali umowę, są też wyłonieni wykonawców dwóch pozostałych odcinków S19 na północ od Białegostoku. S19 Sokółka – Czarna Białostocka o długości 24,1 km (firma Stecol z ofertą 828,8 mln zł.) oraz Białystok Północ – Dobrzyniewo o długości 9,47 km (firma Unibep z ofertą 320,88 mln zł.) Oba rozstrzygnięcia, wskutek odwołań od wyroków Krajowej Izby Odwoławczej potwierdzających wybór GDDKiA, trafiły do sądu.
Standard „eski”
Dwujezdniowa droga ekspresowa S19 pomiędzy Czarna Białostocką a węzłem Białystok Północ poprowadzona będzie w przybliżeniu śladem istniejącej DK19, ale już jako zupełnie nowa trasa. Długość odcinka to 12,34 km. Droga będzie przystosowana do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś.
Na funkcjonującej obecnie obwodnicy Wasilkowa dobudowana zostanie druga jezdnia (po stronie południowej), a dotychczasowa zostanie przystosowana do parametrów drogi ekspresowej i dodatkowo będzie na niej wymieniona warstwa ścieralna. Konieczna będzie też przebudowa części węzła Białystok Północ na DK8.
Gotowa za 4 lata
Harmonogram zakłada, że wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca powinien złożyć pod koniec bieżącego roku, wydanie decyzji ZRID szacowane jest na III kwartał 2025 i po wydaniu decyzji ruszą prace. Oddanie drogi do ruchu planujemy na koniec 2027 roku.
S19 w województwie podlaskim
Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 km długości Jej realizację podzieliliśmy na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego):
Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;
Czarna Białostocka – Białystok Północ, 12,34 km, podpisanie umowy z wykonawcą w systemie P&B;
Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 9,47 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;
Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;
Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;
Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – uzyskaliśmy ZRID; trwa budowa
Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji – oczekujemy na ZRID.
Red. M. L.
Fot. X @GDDKiA_B_stok
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku