Na granicy polsko-białoruskiej trwa budowa bariery

Trwa budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej

„Cała długość bariery będzie wynosić 186 kilometrów. Teraz budowane jest około 20 kilometrów równocześnie” – poinformowała rzeczniczka Straży Granicznej porucznik Anna Michalska.

W czwartek (27.01) dziennikarze przyjechali do strefy przygranicznej w okolicach miejscowości Tołcze na terenie ochranianym przez placówkę Straży Granicznej w Kuźnicy. W tym miejscu wykonawca rozpoczął prace związane z budową bariery na granicy polsko-białoruskiej.

ZOBACZ: 🎥 Relacja ze spotkania z przedstawicielami mediów, na placu budowy bariery na granicy🇵🇱🇧🇾 – 27.01.2022 r.

„Znajdujemy się na odcinku, gdzie prace budowlane prowadzi firma Unibep” – przekazała podczas wizyty w strefie przygranicznej rzeczniczka SG por. Anna Michalska.

Adam Poliński, członek zarządu Unibep SA, która jest odpowiedzialna z ten odcinek bariery poinformował, że wykonawca rozpoczął swoje prace od umożliwienia dojazdu, czyli od przygotowania drogi technologicznej dla pojazdów i maszyn.

„Po wytyczeniu geodezyjnym do prac ruszyły wiertnice, które wykonują świdrem otwory pod pale. Te pale będą stanowić fundament pod słupy stalowe. Po wywierceniu umieszczane jest tam zbrojenie, a następnie zalewany jest pal betonem” – tłumaczył Adam Poliński.

Po kilku dniach wrócimy w to miejsce i będziemy montować stalowy słup na każdym z tych pali, i między tymi słupami później będziemy umieszczać metalowe przęsła 4,5-metrowej wysokości. Poniżej będzie jeszcze podwalina betonowa” – podkreślił członek zarządu Unibep SA.

Wskazał przy tym, że metr w ziemię zostanie wkopana podwalina i będzie pół metra ponad poziomem gruntu i na tym 4,5-metrowej wysokości przęsła.

Czyli ogrodzenie będzie miało 5 metrów wysokości, z góry zakończone concertiną” – przekazał.

Adam Poliński zaznaczył też, że konsorcjum Unibepu i spółki zależnej Budrex odpowiada za dwa odcinki z czterech.

„Łącznie jest to nieco ponad 80 kilometrów” – podał.

„Zaczynamy na rzece Świsłocz w okolicach Krynek w kierunku Kuźnicy. To jest pierwszy odcinek. I od Kuźnicy na północ w kierunku Nowego Dworu i Lipska, to jest drugi odcinek” – dodał.

Cała długość bariery będzie wynosić 186 kilometrów

Rzeczniczka SG por. Anna Michalska powiedziała, że cała długość bariery będzie wynosić 186 kilometrów.

Przekazała przy tym, że na czas prac wykonawczych concertina jest zdejmowana.

„Mniej więcej od godz. 7:00 do godzin wieczornych. W nocy jest rozstawiana na te miejsca” – wyjaśniła.

„W te miejsca, gdzie jest zdejmowana concertina są dodatkowe patrole funkcjonariuszy Straży Granicznej, żołnierze Wojska Polskiego i Policja. Mamy również skierowane w te miejsca inne systemy obserwacji, w tym z powietrza, jak np. drony. Te odcinki szczególnie monitorujemy” – zapewniła.

Rzeczniczka SG podała też, że pod budowę bariery potrzebne jest 8 metrów gruntu od linii granicy.

Te osiem metrów znajduje się w pasie drogi granicznej. Pas drogi przygranicznej to jest miejsce, w które w zasadzie docieraliśmy samochodami służbowymi, więc on w większości nie jest zalesiony” – mówiła. W miejscach zadrzewionych trzeba będzie niestety usunąć drzewa – dodała. „Podkreślamy, że tutaj priorytetem jest bezpieczeństwo” – zaznaczyła.

„Straży Granicznej bardzo zależy na tym, aby była jak najmniejsza ingerencja w środowisko. Cały czas współpracujemy z nadleśnictwami i z Białowieskim Parkiem Narodowym. Wiemy, że wykonawcy przestrzegają też wszelkich zasad. Starają się, żeby ta budowa nie ingerowała za bardzo w środowisko” – podkreśliła.

Na całym odcinku bariery będą 22 bramki dla zwierząt

Por. Anna Michalska, powiedziała, że na całym odcinku bariery są przewidziane 22 bramki dla zwierząt o szerokości pięciu metrów.

„Te bramki w zależności od tego, jaka będzie presja migracyjna zwierząt będą otwierane. Ich lokalizacja nie jest przypadkowa. Zostały ustalone w porozumieniu z nadleśnictwami, ekologami w tych miejscach, gdzie są migracje zwierząt” – przekazała.

Bariera ma być ukończona w czerwcu

Mówimy tu o barierze fizycznej. Równocześnie będzie też budowana bariera elektroniczna, czyli m.in. czujniki czy kamery, które będą umiejscowione wzdłuż bariery fizycznej. Cały system elektronicznej ochrony ma być oddany około września” – dodała rzeczniczka SG.

Zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej inwestycja jest celem publicznym

Nie są do niej stosowane przepisy odrębne, w tym prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska. Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje CBA. Niejawne są informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny Straży Granicznej. Cała inwestycja ma kosztować 1,6 mld zł.

W ramach Programu modernizacji służb mundurowych na lata 2022-2025 Straż Graniczna planuje zbudowanie bariery elektronicznej na całej lądowej zewnętrznej granicy UE: z Rosją, Białorusią i Ukrainą.

Red. M. L.

Fot. Straż Graniczna

Na podst. PAP

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy