Ruszył przetarg na projekt i roboty budowlane dot. linii kolejowej z Białegostoku do Łomży

Kolej wróci do Łomży – jest przetarg na projekt i roboty budowlane

Do 9 września firmy mogą składać oferty na projekt i roboty budowlane dotyczące rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Łapy-Śniadowo-Łomża – poinformowały we wtorek PKP PLK S.A. Inwestycja, która pozwoli na połączenie koleją Białegostoku z Łomżą ma zakończyć się w 2029 roku.

Inwestycję realizuje PKP PLK z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku we współpracy z samorządem województwa podlaskiego.

„Oczekiwany od ponad trzydziestu lat powrót kolejowych połączeń pasażerskich do Łomży jest coraz bliżej. Mieszkańcy czterech gmin zyskają dostęp do pociągów z nowych peronów” – podał we wtorek w komunikacie Tomasz Łotowski z PKP PLK.

W ramach inwestycji – jak podaje PKP PLK – na odcinku linii kolejowej o długości 77 km planowane jest m.in. odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Przetarg obejmuje kompleksową modernizację linii nr 49 Łomża–Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo-Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji.

Inwestycja obejmuje przebudowę stacji w Łomży, a nowe perony powstaną w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach. Perony mają być dostosowane do osób z niepełnosprawnościami; wyposażone będą w wiaty i ławki. Zaplanowano też budowę mijanki w Czerwonym Borze, a w Śniadowie łącznicę, co ma usprawnić ruch pociągów. Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na tym odcinku zyskają sygnalizację świetlną.

W komunikacie podano, że do realizacji wybrano wariant bez elektryfikacji, wskazany przez wnioskodawcę w studium planistyczno-prognostycznym. Pociągi na tej trasie pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. PKP PLK szacuje, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

PKP PLK planuje rozpoczęcie prac w II kwartale 2025 roku, a zakończenie ostatnich robót w 2029 r.

Program Kolej+ zaplanowano do 2029 r. Jego budżet to 11,2 mld zł z budżetu państwa i ok. 2 mld zł to środki jednostek samorządu terytorialnego. (PAP)

 

PAP Regiony

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy