Co łączy Białystok z Bydgoszczą? Z jakimi regionami i ośrodkami powinno być połączone Podlaskie? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poszukiwali uczestnicy czwartkowego panelu (23.01) poświęconego tworzeniu Zintegrowanej Sieci Kolejowej
– Myślę, że w tym gronie, gdzie są samorządowcy i eksperci m.in. z branży kolejowej wypracujecie wnioski, które posłużą do opracowania założeń służących zarówno mieszkańcom, jak i przedsiębiorcom z naszego regionu – powiedział wicemarszałek Marek Malinowski.
Spotkania to inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury. Odbędą się we wszystkich 16 województwach, a Podlaskie rozpoczęło cykl regionalnych warsztatów. Wypracowane wnioski będą mieć wpływ na kształt Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
Projekt, jakim jest Zintegrowana Sieć Kolejowa, łączy wiele instytucji. To samorządy, instytucje naukowe, m.in. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, i PKP Polskie Linie Kolejowe. Za realizację przedsięwzięcia odpowiada spółka Centralny Port Komunikacyjny. Jego efektem ma być długoterminowy i stabilny plan rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Jak podkreślił Piotr Rachwalski, wiceprezes spółki Centralny Port Komunikacyjny, takiego planu nigdy dotąd w kraju nie było.
– Realizowaliśmy różne inwestycje w wielu miejscach, według potrzeb, ale nigdy całościowo, według zatwierdzonego planu. W naszym projekcie opieramy się przede wszystkim na uspołecznieniu procesu decyzyjnego, stąd takie spotkanie jak dzisiaj – wyjaśniał Piotr Rachwalski. – Chcemy się też opierać na opiniach fachowców, stąd nasza współpraca z IRMiR, PKP PLK, ale przede wszystkim z Polską Akademią Nauk, gdy chodzi np. o analizę ruchu pasażerskiego czy demografii.
ZSK to koncepcja rozwoju kolei po 2035 roku. Wśród zakładanych celów jest, by z każdego powiatu był dostęp do kolei dalekobieżnej, a podróż koleją przez cały kraj trwała ok. 3 godzin. Wśród nich są także szybkie połączenia kolejowe między największymi aglomeracjami (nie więcej niż 100 minut). Realizacja Zintegrowanej Sieci Kolejowej jest na razie w fazie konsultacyjnej, której elementami są wspomniane regionalne panele eksperckie. Kolejny etap to prace planistyczno-analityczne. Ostatnim będzie zbiór ciągów kolejowych tworzących ZSK.
Red. M.L
Fot. Kamil Timoszuk UMWP
Podlaskie.eu