Suwalczanin stracił blisko 95 tys. zł

Suwalczanin stracił blisko 95 tys. zł. Uwierzył że jego oszczędności w banku są zagrożone

Blisko 95 tys. zł stracił suwalczanin, który uwierzył, że zagrożone są jego oszczędności i dał oszustom dostęp do konta. Zanim po alarmie z banku zablokował konta i kolejne przelewy, przestępcy ukradli te pieniądze.

Jak podał zespół prasowy podlaskiej policji, 48-latek odebrał telefon od mężczyzny podającego się za pracownika banku. Rzekomy konsultant pytał, czy suwalczanin potwierdza wniosek o pożyczkę. Klient zaprzeczył, wtedy skontaktował się z nim inny rzekomy pracownik banku, który miał pomóc załatwić tę sprawę i zabezpieczyć konto przed takimi atakami w sieci.

Za jego namową 48-latek zainstalował na swoim telefonie wskazaną przez oszusta aplikację do zdalnej obsługi. Potem, na polecenie fałszywego konsultanta, napisał kilka oświadczeń związanych z zabezpieczeniem jego środków. Na każde z nich otrzymał potwierdzenie otrzymania zgłoszenia. „To uśpiło czujność mieszkańca Suwalszczyzny, gdyż pisma były sygnowane logo banku” – podała policja.

Mężczyzna wykonywał kolejne polecenia fałszywego konsultanta: przelał pieniądze ze swoich kont walutowych na główne konto, a następnie podał fałszywemu konsultantowi trzy kody BLIK oraz dokonał sześciu przelewów na wskazane konta. Niedługo potem skontaktował się z nim prawdziwy pracownik banku; wtedy okazało się, że 48-latek padł ofiarą oszustwa. Choć wszystkie konta i przelewy zostały zablokowane, stracił łącznie niemal 95 tys. zł.

Podlaska policja zwraca uwagę, że oszustwa dokonywane są w różny sposób. Np. dwoje suwalczan straciło łącznie niemal 4,6 tys. zł w trakcie zakupów sprzętu rtv i telefonu w sieci. Obie transakcje były finalizowane poza portalami aukcyjnymi. Pieniądze straciła też kobieta, która zapłaciła za pobyt w hotelu za granicą prawie 14 tys. zł, ale ta kwota nie trafiła na rzeczywiste konto.

Policja przypomina, by stosować zasadę ograniczonego zaufania zarówno w świecie realnym jak i w internecie i nikomu nie udostępniać danych służących logowaniu do rachunków bankowych czy dokonywania transakcji. Przypomina też metody działania oszustów, którzy m.in. odsyłają na fałszywe strony internetowe, wyłudzające dane do kont bankowych czy zachęcające do instalacji aplikacji, które pozwalają na taki nielegalny dostęp.(PAP)

Red. M.L.

Fot. iStockPhoto

Podlaska Policja

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy