Aromamarketing, znany jest również pod pojęciem scent marketingu lub marketingu sensorycznego. Jest to strategia marketingowa, która polega na wykorzystywaniu zapachów w celu stworzenia pozytywnych i niezapomnianych doświadczeń dla klientów, zwiększenia świadomości marki oraz wpływania na zachowanie konsumenckie. Udowodniono, że aromamarketing ma duży związek z emocjami, samopoczuciem i decyzjami zakupowymi.
Jak działają zapachy i czym jest pamięć zapachowa?
Kiedy wprowadzamy określony aromat do otoczenia, nasz mózg odbiera ten bodziec przez zmysł węchu. Powstaje wówczas unikalna reakcja zmysłowa, ponieważ powonienie jest bezpośrednio połączone z obszarem mózgu odpowiedzialnym za pamięć, emocje i przetwarzanie sensoryczne. Dlatego też niektóre wonie mogą wzbudzać intensywne reakcje i skojarzenia z przeszłymi doświadczeniami. Jest to tak zwana pamięć zapachowa, która potrafi być szczególnie trwała i wyjątkowa. Niejednokrotnie przenosi w nas dawno zapomniane chwile, które zapisały się w naszym umyśle, tylko dzięki zapachom.
Aromat, a reakcja emocjonalna
Badania wykazują, że aromaty mogą wpływać na nastrój i emocje. Wybór właściwego zapachu w aromamarketingu jest kluczowy dla wywołania pożądanej reakcji emocjonalnej u klientów. Powstają wtedy przeróżne odczucia, takie jak radość, zrelaksowanie, pobudzenie, czy tęsknota. Oto niektóre z przykładów oddziaływania zapachów:
- Wanilia – Ciepły i słodki aromat wanilii często kojarzony jest z przyjemnością, komfortem i nostalgią.
- Cytrusy – Woń cytrusów, takich jak pomarańcze czy grejpfruty, może działać orzeźwiająco i pobudzająco. Dodaje nam energii, optymizmu i radości.
- Mięta – Rześki zapach mięty przywodzi na myśl poczucie odświeżenia i czystości. Dodatkowo działa kojąco i łagodząco.
- Lawenda – Jej aromat ma właściwości relaksujące i uspokajające. Może pomagać w redukcji stresu.
- Drzewo sandałowe – Jego wonna aura przynosi uczucie harmonii i równowagi.
Nie tylko emocje i wspomnienia – zapach to strategia w biznesie!
Odpowiednie zapachy nie tylko wywołują konkretne reakcje emocjonalne i przywracają wspomnienia, ale przede wszystkim mają realny wpływ na wybory zakupowe klientów. Aromamarketing wykorzystywany jest w biznesie jako szczególny plan kształtowania decyzji konsumenckich. Zapach w marketingu to między innymi:
- Wpływ na zakupy impulsywne – Niektóre wonie mogą wzbudzać miłe odczucia i działać motywująco na zmysły, co może skłaniać klientów do zakupów impulsywnych. Na przykład, zapach świeżych wypieków w sklepie spożywczym zachęca do zakupu dodatkowych produktów.
- Wydłużanie czasu spędzanego w danym miejscu – Przyjemne i atrakcyjne aromaty mogą sprawić, że klienci będą chcieli pozostać dłużej w hotelu, sklepie, czy gabinecie spa. To z kolei daje więcej czasu na zapoznanie się z ofertą.
- Budowanie pozytywnego wrażenia związanego z marką – Wykorzystanie wyszukanego zapachu w sklepach, biurach, przychodniach lekarskich, czy w innych miejscach biznesowych przyczynia się do odbioru marki przez klientów. Charakterystyczna i wyrafinowana woń unosząca się w pomieszczeniu firmowym, z pewnością wzmocni wizerunek przedsiębiorstwa.
- Kreowanie atmosfery i doświadczeń – Aromaty mogą pomóc w kreowaniu określonej atmosfery. Na przykład, w luksusowych hotelach czy spa stosuje się aromatyzację, która relaksuje i odpręża gości. Dzięki temu wielu klientów deklaruje powrót do miejsca, które kojarzy im się z ładnym zapachem.
Produkty zapachowe dla biznesu, które oferuje aromamarketing
Aromamarketing oferuje różnorodne produkty, które mogą być wykorzystane jako skuteczna strategia biznesowa. Należy jednak pamiętać, że gusta zapachowe mogą różnić się w zależności od kultury, indywidualnych doświadczeń, czy preferencji klientów. Dlatego gdy chcemy postawić na aromamarketing, szukajmy takich rozwiązań, które są odpowiednie dla naszej grupy docelowej. Warto wybierać spośród profesjonalnych produktów, występujących w szerokiej gamie zapachowej. Przykładem są tutaj perfumowane olejki do wnętrz Kala Chanti, czy dyfuzory iFresh od Kala. W ofercie marki Kala, która posiada długie doświadczenie w branży scent marketingu, znajdziemy również szybkie neutralizatory nieprzyjemnych woni Power Shot. Wyróżniają się one szybkim działaniem i możliwościami aromatyzacji obiektów o powierzchni nawet do 200 m3. Ponadto zapachy od Kala, dają nam gwarancję skuteczności i trwałości użytych aromatów.
Strategia, która realnie wspiera biznes
Scent marketing to strategia, która naprawdę wspiera działania biznesowe. Opiera się ona na pamięci zapachowej, która odgrywa ważną rolę w tworzeniu emocji, skojarzeń i przywoływaniu wspomnień. Poprawnie dobrany aromat wzbudza pozytywne reakcje, dzięki czemu łatwiej jest osiągnąć sukces w danej dziedzinie. Niezależnie od tego czy prowadzisz sklep, zarządzasz biurem, hotelem, czy działasz w branży medycznej, beauty lub fitness, bez wahania postaw na aromamarketing.
Red. OKO
Artykuł sponsorowany