Łomża. 65-latka straciła blisko 190 tys. zł oszukana na „zdalny pulpit”

Prawie 190 tys. zł straciła 65-letnia mieszkanka Łomży, która za namową oszusta podającego się za konsultanta bankowego zainstalowała oprogramowanie do zdalnej obsługi na komputerze i ujawniła dane do operacji finansowych na kontach

W ten sposób przestępcy ukradli jej oszczędności z dwóch kont. Dodatkowo na jednym doprowadzili do debetu na ponad 7 tys. zł.

Jak poinformował we wtorek (20.06) zespół prasowy podlaskiej policji, oszust, który zadzwonił do 65-latki podał się za pracownika banku. Zaoferował założenie konta w „swoim” banku i przelanie tam jej oszczędności.

Kobieta zgodziła się i zainstalowała na swoim komputerze aplikację do jego zdalnej obsługi. Wtedy uruchomiła aplikację bankową, zalogowała się i wykonywała wszystkie polecenia rzekomego konsultanta. Widziała również operacje wykonywane przez niego na jej koncie.

„Kiedy jej konta były blokowane przez bank, za namową oszusta dzwoniła na infolinię. Tam prosiła o odblokowanie, twierdząc, że wszystkie operacje wykonuje samodzielnie i świadomie” – podała policja.

Ostatecznie z jednego z banków, gdzie miała oszczędności, dostała informację, że wypłacone zostały wszystkie pieniądze, do tego powstał debet przekraczający 7 tys. zł. 65-latka sprawdziła drugie konto. Okazało się, że tam również wypłacono jej oszczędności.

Początkowo nie zawiadomiła policji, a oszust przez niemal dwa tygodnie kontaktował się z nią codziennie. Informował, że pieniądze wpłyną na konto po ich odblokowaniu. Gdy ów konsultant przestał dzwonić, a pieniądze nie wpłynęły, zawiadomiła policję. Okazało się, że łącznie straciła ponad 188 tys. zł w różnych walutach.

Policjanci wciąż apelują o ostrożność i rozsądek przy internetowych operacjach finansowych, zwłaszcza z użyciem oprogramowania umożliwiającego zdalną obsługę komputera czy telefonu i ostrzegają o oszustwie na tzw. zdalny pulpit.

Przypominają, by weryfikować tożsamość dzwoniącej osoby oraz cel kontaktu, nie udostępniać nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej i nie instalować dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, z których logujemy się do bankowości elektronicznej.

Wspólnie z Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich policja zaleca, by np. sprawdzając wiarygodność danego podmiotu w internecie, sprawdzać to w połączeniu ze słowem „oszustwo” czy „scam”, a wiarygodność brokerów – na liście ostrzeżeń Komisji Nadzoru Finansowego. (PAP)

Red. M.L.

Fot. iStockPhoto

Podlaska Policja

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy