Wybory do Parlamentu Europejskiego. Jak dopisać się do spisu wyborców?

26 maja 2019 roku odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Osoby  zameldowane na pobyt stały, są z urzędu ujęte w rejestrze wyborców. Osoby zameldowane na pobyt czasowy muszą złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie gminy.  Termin mija 21 maja – przypomina PKW.

 

Państwowa Komisja Wyborcza opublikowała informacje dla wyborców w wyborach samorządowych. Poruszyła w nich zagadnienia związane z rejestrem i spisem wyborców.

PKW wyjaśniła, że rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo do głosowania w wyborach, lub prawo do udziału w referendum. Wyborca może być ujęty tylko w jednym rejestrze wyborców.

 

„Wpis do stałego rejestru wyborców powoduje ujęcie w spisie wyborców, i w spisie osób uprawnionych do udziału w referendum w miejscu stałego zamieszkania, w każdych kolejnych wyborach i referendach, przeprowadzanych na obszarze danej gminy” – zaznaczyła PKW.

 

Wskazała też, że osoby zameldowane na pobyt stały, są z urzędu ujęte w rejestrze wyborców. Osoby zameldowane na pobyt czasowy muszą złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie gminy o dopisanie do rejestru wyborców.

 

„Jeśli wymeldowałeś się z miejsca stałego pobytu lub zgłosiłeś wyjazd za granicę z zamiarem stałego pobytu, zostaniesz skreślony ze stałego rejestru wyborców. To oznacza, że nie będziesz ujęty w spisie wyborców sporządzanym w związku z wyborami lub referendum, nawet jeżeli jesteś zameldowany na pobyt czasowy” – zauważyła PKW.

 

Komisja wyjaśniła, że spis wyborców to spis wszystkich osób, którym przysługuje prawo do głosowania. Spis wyborców dla każdego obwodu głosowania sporządza wójt (burmistrz, prezydent miasta) na podstawie rejestru wyborców. Wyborca może być wpisany tylko do jednego spisu wyborców. Spis wyborców jest udostępniany do wglądu na pisemny wniosek wyborcy.

 

„Przepisy prawa wyborczego nie określają terminu, do którego należy złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców. Przy czym należy pamiętać, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma trzy dni na rozpatrzenie wniosku” – zauważyła PKW.

 

Pomiędzy 20 a szóstym dniem przed dniem wyborów można sprawdzić w urzędzie gminy, w której został sporządzony spis wyborców, czy nasze nazwisko jest w nim uwzględnione.

Gmina odpowie, że jest się ujętym w spisie wyborców, albo że w nim nie figurujemy (w tym również z powodu skreślenia ze spisu), lub że dane wyborcy podane we wniosku różnią się od danych osoby wpisanej do spisu.

 

Osoby mieszkające w białostockich domach studenta, a tu niezameldowane, mogą dziś (16.05.) dopisać się do spisu wyborców. Na zainteresowanych, z formularzami, czekają pracownicy Urzędu Miejskiego.

 

Wnioski można składać w godz. 9.00-17.00 w:

  • Domu Studenta nr 1 Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – ul. Akademicka 3,
  • Domu Studenta nr 2 Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – ul. J. Waszyngtona 23A,
  • Domu Studenta nr 2 Uniwersytetu w Białymstoku – ul. S. Żeromskiego 1,
  • Domu Studenta nr 3 GAMMA Politechniki Białostockiej – ul. Zwierzyniecka 8.

Urzędnicy w wymienionych punktach przyjmują tylko wnioski o dopisanie do spisu wyborców w Białymstoku. Inne sprawy wyborcze można załatwiać w Departamencie Obsługi Mieszkańców przy ul. J.K. Branickiego 3/5 (pokój 19) w godzinach pracy urzędu. Wyborcy mogą dopisać się do spisu także poprzez specjalny formularz na stronie www.obywatel.gov.pl.

 

Red. Monika Lenczewska

Fot. Podlaskie24.pl

PKW / PAP / bialystok.pl

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy