Aquaplaning (hydroplaning) to zjawisko, które cechuje się utratą przyczepności opony podczas jazdy po mokrej drodze. Źródłem tego jest wytworzenie się warstwy wody między oponami a jezdnią.
Należy mieć na uwadze to, że ryzyko wystąpienia hydroplaningu zwiększa się wraz ze wzrostem z jaką porusza się pojazd. Z pewnością jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ koła tracąc bezpośredni kontakt z nawierzchnią wpływają na spowolniony lub zupełny brak reakcji auta na manewry układu kierowniczego, hamulców i pedału gazu. Skutkiem tego może być utrata kontroli nad samochodem.
Czynniki mające bezpośredni wpływ na wystąpienie zjawiska aquaplaningu:
- duża prędkość – niedostosowanie jej do panujących warunków na drodze,
- grubość warstwy wody na drodze – im większa tafla wody tym większe ryzyko (rozlane smary, oleje, benzyna, rozpuszczone zanieczyszczenia i sól drogowa również mają na to wpływ),
- rozmiar, stan opon oraz typ bieżnika – mogą zwiększać lub zmniejszać ryzyko wystąpienia hydroplaningu,
- niewłaściwe ciśnienie w oponach,
- waga pojazdu – im lżejszy samochód tym większe zagrożenie powstania akwaplanacji,
- jakość i rodzaj drogi – koleiny, zużyty asfalt, dziury w których zbiera się woda.
Jak uniknąć aquaplaningu?
Jedną z kluczowych zasad minimalizujących ryzyko wystąpienia omawianego zjawiska są opony w dobrym stanie i z dobrym bieżnikiem. Im głębsze rowki bieżnika, tym więcej wody są w stanie one odprowadzić, tym samym zmniejszając zagrożenie. Dodatkowo podczas niesprzyjających warunków na drodze, warto zdjąć nogę z gazu. Istotne jest również regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach – można sprawdzić je na większości stacji benzynowych.
Co zrobić, gdy wpadniemy w poślizg?
Decydującym czynnikiem jest spokój i opanowanie w zaistniałej sytuacji. Istotne jest, aby unikać gwałtownego hamowania i ograniczyć ruchy kierownicą. Dużą rolę odgrywa również zmniejszenie prędkości, dzięki temu pojazd powinien zwolnić spokojnie, co przyczyni się do tego, że ciśnienie hydrodynamiczne wody pod kołem zmaleje i opona przestanie unosić się na poduszce z cieczy. Jeśli zaistnieje sytuacja, w której konieczne jest hamowanie, a auto pozbawione jest systemu ABS, należy wytracać prędkość pulsacyjnie.
Red. M.L.
Fot. Sigma Sp. z o.o.
Artykuł sponsorowany przez Sigma Sp. z o.o.